Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Samenwerken met het Voedingscentrum

Als Voedingscentrum wijzen we niet met het vingertje, maar steken we een hand uit naar iedereen die ons kan helpen met onze missie. Daarom werken we samen in de vorm van publiek-private samenwerkingen (PPS).

Wij zien een PPS als een tijdelijk samenwerkingsverband tussen 2 of meer organisaties uit publieke én private sectoren die middelen, risico’s en opbrengsten delen om individuele organisatiedoelen, gezamenlijke samenwerkingsdoelen en maatschappelijke doelen te behalen.
Bron: B. Tjemkes, P. Vos – Samen Werken, Samen Winnen

Een PPS versterkt onze acties. En we bereiken er een groter publiek mee voor onze boodschap. Voorwaarde is wel dat samenwerkingspartijen passen bij onze missie. Het Voedingscentrum blijft altijd onafhankelijk.

Gedragscode

Het doel is niet om geld te verdienen met samenwerkingen. Het Voedingscentrum neemt geen cent aan. Hiervoor is deze Gedragscode opgesteld (Engelstalig: Code of Conduct).

Geschikte partners

We zoeken betrouwbare partners die bij ons passen qua visie op het gebied van voeding en gezondheid, duurzaamheid en voedselveiligheid. Dit kunnen commerciële partijen zijn, stichtingen, enzovoorts. Er zijn natuurlijk spelregels en voorwaarden. In elk project staat eerlijke informatie over voeding centraal. Dat is de basis en het uitgangspunt van iedere samenwerking.

Voorbeelden publiek-private samenwerkingen (PPS-en)

  • Lidl spaaractie voor Schijf van Vijf-producten - Van 22 mei tot 2 juli 2023 organiseerde Lidl een spaaractie voor haar klanten om gratis kennis te maken met meer dan 30 producten uit de verschillende vakken van de Schijf van Vijf. Met deze actie onder de noemer 'Zuinig op je lijf met de Schijf van Vijf' was er gedurende meerdere weken aandacht voor de Schijf van Vijf op de winkelvloer van Lidl-supermarkten, maar ook in huis-aan-huisfolders, advertorials en radioreclames. Dergelijke aandacht voor de Schijf van Vijf door supermarkten is een van de afspraken uit het Nationaal Preventieakkoord.

  • Samenwerking in de stichting Samen Tegen Voedselverspilling - In het tegengaan van voedselverspilling maken we samen het verschil. Daarom is het Voedingscentrum aangesloten bij Samen Tegen Voedselverspilling. Namens deze stichting zijn we verantwoordelijk voor de communicatie voor consumenten.

    Binnen de stichting hebben bedrijven, organisaties, kennisinstellingen en de overheid de handen ineengeslagen om voedselverspilling terug te dringen. Het doel van de stichting is de voedselverspilling in 2030 te halveren. Meer informatie is te vinden op www.samentegenvoedselverspilling.nl.

  • Ja-Nee Koelkaststicker en Vriezersticker - De Ja-Nee-Koelkaststicker is een sticker die consumenten op hun koelkast kunnen plakken, met een reminder voor de juiste bewaarplaats van 12 veelgebruikte producten. De Vriezersticker kan in de vriezer geplakt worden. Het is een geheugensteuntje voor bewaarperiodes en helpt om producten langer te bewaren. Sinds 2015 worden deze stickers verspreid via onder andere een groot aantal supermarktketens en gemeenten. Bestel de sticker in onze webshop.
  • Eetmaatje - Met het Eetmaatje kunnen consumenten makkelijker de juiste porties pasta, rijst en couscous koken. Sinds 2014 worden deze maatbekers gratis verspreid via een groot aantal supermarkten. De Eetmaatjes zijn ook verspreid via onder andere gemeenten, foodbedrijven, voedselbanken en studenteninitiatieven. Bestel het Eetmaatje in onze webshop.
  • Infozien GezondGroeien - Het Voedingscentrum heeft het infozien GezondGroeien ontwikkeld. Een blad vol ondersteunende, praktische en toegankelijke informatie over voeding voor zwangere vrouwen en ouders met kinderen tot 4 jaar. Ook is er aandacht voor veiligheid en beweging. Het infozien is onafhankelijk en reclamevrij en wordt gratis verspreid door verloskundigen praktijken.
  • Educatieve attractie in museum - Meer dan 150.000 bezoekers hebben ondertussen al een menu samengesteld in Kantine De Dag, een expositie van het Voedingscentrum in museum CORPUS. Een digitale kassajuffrouw bekijkt ieders persoonlijke dienblad en geeft tips om gezonder te eten.

  • Inhoudelijke controle lesmaterialen - Ik eet het beter (Albert Heijn), Lekker Fit (Hartstichting) en Smaaklessen (Wageningen Universiteit WUR) hebben allemaal lesmateriaal voor basisschoolkinderen over gezond eten. Het Voedingscentrum heeft deze lesmaterialen inhoudelijk gecheckt.
  • Ontwikkeling boeken - Regelmatig brengen we boeken uit met andere partijen. Zo rekende het Nibud de kosten van onze recepten door voor ' Lekker voor weinig', brachten we samen met de Consumentenbond 'Gezond Eten voor Senioren' en 'Eten & Weten' uit, en konden we het boek ' Smakelijk weten' uitbrengen door samenwerking met het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

  • Bijdragen leveren aan de media - Op aanvraag leveren we artikelen, columns of rubrieken aan voor tijdschriften, websites en kranten.
  • Kennispartner - Als kennispartner werken we samen met o.a.: Diabetes Fonds, JOGG, PPS Houdbaarheid begrepen.
  • Bijdragen leveren aan supermarktbladen - Content geleverd aan diverse supermarktbladen.

  • Informatiemodule voor supermarktmedewerkers - De online module Meer dan lekker in de super is ontwikkeld samen met het CBL. Supermarktmedewerkers leren meer over de thema’s gezondheid en duurzaamheid, zodat zij beter in staat zijn klanten over deze onderwerpen te informeren.

  • Questionmark - Voedingscentrum en Questionmark werken samen om de apps die ze maken op het gebied van productinformatie van voedingsmiddelen te optimaliseren. Voedingscentrum maakt gebruik van de kennis van Questionmark op het gebied van databeheer en consumentenervaringen om een nieuwe app te maken die begin 2018 zal uitkomen. Questionmark maakt gebruik van de richtlijnen Schijf van Vijf van het Voedingscentrum in hun gezondheidsbeoordelingen van producten.

  • Nederlandse Coeliakie Vereniging - Voedingscentrum en de Nederlandse Coeliakie Vereniging werken samen om de nieuwe app op het gebied van productinformatie van voedingsmiddelen zo goed mogelijk bruikbaar te maken voor consumenten met een voedselallergie of intolerantie. Het Voedingscentrum maakt hierbij gebruik van de kennis en het netwerk van de Nederlandse Coeliakie Vereniging.