Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Met koriander en peterselie
2 personen
0-15 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Gezond eten en gewicht voor je puber

Help je puber om te gaan met verleidingen

Leesvoer voor je tiener!

Folder Lekker in je lijf

De middelbare school is hard werken en daar heeft je puber gezond eten en drinken voor nodig. Maar hoeveel en wat? En heeft je puber een gezond gewicht? 
Jouw tiener eet net als jij volgens de Schijf van Vijf. Natuurlijk zijn er verschillen per persoon. Het ene kind sport heel veel of zit in een groeispurt, en kan daardoor wel wat extra producten uit de Schijf van Vijf gebruiken. Terwijl de ander liever gamet of de kleinste van de klas is, en dus wat minder nodig heeft dan gemiddeld. Met de Schijf van Vijf voor jou kun je zien wat jouw kind ongeveer nodig heeft. 

Iets te snoepen?

Pubers hebben vaak honger. Niet zo verwonderlijk, want ze groeien nu heel hard. Het is prima om tussen de maaltijden door wat te eten, maar maak daar wel bewuste keuzes in. Geef ze het liefst iets uit de Schijf van Vijf, dus wat groente, fruit of een belegde volkoren boterham, tosti of volkoren knäckebröd. Willen ze toch iets te snoepen, houd het dan klein. Een koekje of een dropje bijvoorbeeld. Bekijk hoe je om kunt gaan met producten buiten de Schijf van Vijf.

Heeft mijn tiener een gezond gewicht?

Pubers zijn er in alle soorten en maten, maar bij welk gewicht is er wat meer aan de hand? De Body Mass Index (BMI) geeft aan of het gewicht klopt bij de lengte. Het is een goede indicatie om te zien of je puber een gezond gewicht heeft. Bereken de BMI hieronder. Je krijgt direct een advies op maat. Is de BMI echt flink te hoog of is je kind veel te licht, vraag dan advies aan de schoolarts of huisarts of ga naar een diëtist. Zij kunnen nauwkeuriger vaststellen of je tiener inderdaad te zwaar of te licht is en gerichte adviezen geven.
Geslacht
Man   Vrouw
Leeftijd
Lengte
 cm
Gewicht
 kg
Berekenen
 
Berekenen
 
Zwanger   Lacterend

Voor kinderen onder de 2 jaar heeft de BMI bereken geen zin. Voor meer informatie bekijk ‘Weet wat je eet  - alles over gezond eten en bewegen met baby en peuter’.


5 tips voor thuis (geef het gezonde voorbeeld)

Ook al gaat je kind naar de middelbare school, als ouder speel je nog steeds een belangrijke rol in zijn keuzes. Hij kijkt nog steeds naar wat jij doet. Maak daar slim gebruik van. Geef het gezonde voorbeeld. 

Tip 1: Neem de tijd voor ontbijt

Ontbijt samen aan tafel, ook op schooldagen. Zo laat je zien dat jij ook gewoon ontbijt en er even de tijd voor neemt.

Tip 2: Maak van thuis een gezonde haven

Verleid je kind thuis vooral met gezonde keuzes. Zet een mooie fruitschaal op tafel, las een vast fruitmomentje in en geef bij lekkere trek ook eens wat snackgroente. Eet de maaltijden gezellig aan tafel en beperk het aantal afleidingen, zoals een televisie op de achtergrond. Zo heb je aandacht voor je eten en voor elkaar.

Tip 3: Geef boterhammen mee naar school

Als jij gewoon boterhammen meeneemt naar je werk, dan neemt je puber waarschijnlijk ook eerder gewoon boterhammen mee. Dus hoeft hij ook niet elke dag iets in de kantine  te kopen. Idee: bespreek eens wat hij heeft gegeten op een schooldag en leg uit wat de voordelen zijn van gezond kiezen. Eet je kind niet zo veel op school, zorg dan dat hij bij thuiskomst een tosti kan maken van volkorenbrood of nog een boterham smeert.

Tip 4: Houd zelf maat met snoep

Roep niet voortdurend dat snoep en snacks zo slecht zijn. Maar laat zien dat het oké is, zolang je er niet te veel van eet. Gebruik snoep niet als beloning en houd niet voor straf een snack achter.

Tip 5: Neem water als standaard

Het lichaam van je kind heeft iedere dag zo’n 1,5 tot 2 liter vocht nodig. Water en thee zonder suiker zijn daar perfect voor. Ook melk telt mee. In sap en frisdrank zit veel suiker. Kijk maar eens in het plaatje hieronder hoeveel suikerklontjes er in de verschillende drankjes zit. Geef het goede voorbeeld en drink zelf ook water als standaard dorstlesser.


 

Vraag en antwoord

Zijn energiedrankjes slecht voor mijn puber?
In energydrinks zit veel suiker en er zit onder andere cafeïne in. Als richtlijn wordt aangehouden dat tieners tussen de 13 en 18 jaar maximaal 1 blikje per dag kunnen drinken, als ze daarnaast geen koffie nemen. Maar de beste optie blijft altijd nog altijd water. Jongere kinderen kunnen beter helemaal geen energiedrankjes nemen.

Lees meer over energiedrankjes 
sluiten
Zijn E-nummers in eten en drinken slecht voor mijn kind?

Je hoeft niet bang te zijn dat E-nummers slecht zijn voor kinderen. Bijvoorbeeld zoetstoffen, kleurstoffen en conserveermiddelen hebben een E-nummer. Alle E-nummers zijn goedgekeurd door de Europese voedselveiligheidsautoriteit EFSA. Als iets een E-nummer heeft, is dat een garantie dat de EU de stoffen goed gecontroleerd heeft en veilig vindt.

Soms hoor je misschien dat kleurstoffen of andere E-nummers je kind druk kunnen maken. Hier is veel onderzoek naar gedaan, maar het verband kon wetenschappelijk niet aangetoond worden.

Als je kind de erfelijke stofwisselingsziekte PKU heeft of overgevoelig is voor sulfiet moeten sommige E-nummers worden vermeden. Op PKU wordt elke baby getest met een hielprikje.

sluiten
Zo viel Gijs Staverman 18 kilo af
"Ik ben gestopt met veel eten" "Bij mij was het probleem dat ik te veel at, maar niet per se ongezond. Dus ik ben gestopt met veel eten." Het volhouden van zijn nieuwe levensstijl valt Gijs niet zwaar. Zijn geheim? “Je kunt alles eten wat je wil. Dat vond ik zo’n eyeopener."