Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Marokkaans gekruid
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Gezond afvallen fase 3

Op gezond gewicht blijven

Ben jij een aantal kilo’s afgevallen en zit je nu op je streefgewicht? Gefeliciteerd! Nu volhouden. Dat doe je door gezond te eten, veel te bewegen en door je gewicht in de gaten te houden. Met deze 3 ingrediënten ben je er van verzekerd dat je niet gaat jojoën met je gewicht. 

Gezond eten

Met de producten uit de Schijf van Vijf krijg je alle belangrijke voedingsstoffen binnen. Blijf ook nu kiezen voor goede producten uit de Schijf van Vijf. Vul de Schijf van Vijf voor jou in voor een advies op maat. Nu je een gezond gewicht hebt, kun je af en toe wat eten van producten die niet in de Schijf van Vijf staan. Hoeveel dat is hangt af van je leeftijd en geslacht

Hoe ga je om met producten die niet in de Schijf van Vijf staan?

In balans blijven

Je hebt in de afgelopen periode meer energie verbrand, dan je binnen hebt gekregen. Nu moet de balans precies op elkaar worden afgestemd. Net zo veel calorieën eten als je verbruikt. Dat is voor  een vrouw per dag gemiddeld 2.000 calorieën (kcal) nodig en voor een man is dat gemiddeld 2.500 kcal per dag.

Ga echter niet weer net zoveel eten als voor je gewichtsverlies. Je lichaam heeft echt minder calorieën nodig als je bent afgevallen. Het kost bijvoorbeeld minder energie om je lichaam warm te houden en in beweging te krijgen. Je lichaam heeft dus ook minder voedsel nodig om in balans te blijven.

Blijven bewegen

Sport en bewegen houden je spieren en gewrichten soepel. Blijf ten minste 2,5 uur per week actief bewegen. Hoe meer je beweegt, hoe fitter je wordt.

Regelmatig wegen

Wegen is de manier om te controleren of je gewicht goed blijft. Het is voldoende om 1 keer per week op de weegschaal te gaan staan. Steeds op hetzelfde tijdstip van de dag. Als je gewicht stijgt, is je energiebalans niet goed. Probeer gezonder en minder te eten en blijf bewegen.

Lees meer op de pagina Gezond Gewicht.