Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg
Menu van de Week Recept van de dag
Verse vis van de grill
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op twee manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Ga naar

Een appel schillen wegens bestrijdingsmiddelen

Is dat nodig?

Het antwoord op deze vraag vind je op de Waarheid op Tafel. Bekijk ook andere prikkelende vragen over bijvoorbeeld brood, eieren en vlees.

Wat denk jij?

Gezond aankomen

Gezonde mensen met ondergewicht adviseren we om aan te komen, maar dat is vaak niet makkelijk. Op gewicht komen is een kwestie van geduld hebben. 1 kilo erbij in 3 tot 4 weken is al een goed resultaat.

Het beste om aan te komen is vaak en voldoende eten, dus ook vaker iets tussen de hoofdmaaltijden door. Maar ook voor magere mensen zijn maaltijden met veel verzadigd vet ongezond. Een zogenaamde ‘slagroomkuur’ raden we daarom af.

Wat dan wel? Hieronder staan wat suggesties voor tussendoortjes die naast calorieën ook vitamines en mineralen leveren: 

  • een beschuit, cracker, toast of knäckebröd, besmeerd en belegd met plakjes banaan, appel of aardbeien, brie of (smeer)kaas met tomaat en/of tuinkers, een lepel tonijnsalade, plakjes gebraden rosbief of fricandeau met wat mosterd of chutney, cervelaat- of gekookte worst met plakjes augurk.
  • tosti’s met kaas, ham en plakjes ananas of appel
  • plakken ontbijtkoek
  • melk, karnemelk, yoghurtdrank, chocolademelk of milkshake
  • vla met yoghurt, yoghurt met vruchten, een ijsje
  • soep met stukjes kip of soepballetjes, groente en vermicelli, met stokbrood

Hieronder wat tips om de eetlust te bevorderen, zodat je meer kunt eten.

  • Eet niet te vet. Te vet eten remt de eetlust, terwijl het juist de bedoeling is vaak iets te eten.
  • Friszure gerechten stimuleren vaak de eetlust, zoals een glas vruchtensap of tomatensap of een paar partjes fruit. Ook een kop bouillon een half uur voor de warme maaltijd kan de trek op gang brengen.
  • Zorg voor een goede voorraad boodschappen in huis. Zo is er altijd iets te eten, ook voor tussendoor.