Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg
Menu van de Week Recept van de dag
Een zoetzure verleiding
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op twee manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Lekker eten met minder zout
Een praktisch boek voor iedereen die minder... Bestel nu € 9,95
Populair
Gezond eten met de Schijf van Vijf
Geheel vernieuwd! Iedereen weet dat gezond... Bestel nu € 9,95
Ga naar

Betekent 'natuurlijk' dat er geen E-nummers in zitten?

Wat denk jij?

Op 'De waarheid op tafel' beantwoorden we veelgehoorde vragen over eten. Zoals deze van Jan: "Natuurlijk op het etiket betekent dat er geen E-nummers inzitten denk ik."

Bekijk het antwoord

Gezond aankomen

Gezonde mensen met ondergewicht adviseren we om aan te komen, maar dat is vaak niet makkelijk. Op gewicht komen is een kwestie van geduld hebben. 1 kilo erbij in 3 tot 4 weken is al een goed resultaat.

Het beste om aan te komen is vaak en voldoende eten, dus ook vaker iets tussen de hoofdmaaltijden door. Maar ook voor magere mensen zijn maaltijden met veel verzadigd vet ongezond. Een zogenaamde ‘slagroomkuur’ raden we daarom af.

Wat dan wel? Hieronder staan wat suggesties voor tussendoortjes die naast calorieën ook vitamines en mineralen leveren: 

  • een beschuit, cracker, toast of knäckebröd, besmeerd en belegd met plakjes banaan, appel of aardbeien, 20+ (smeer)kaas met tomaat en/of tuinkers, een lepel tonijnsalade, plakjes gebraden rosbief of fricandeau met wat mosterd of chutney, cervelaat- of gekookte worst met plakjes augurk.
  • tosti’s met kaas, ham en plakjes ananas of appel
  • plakken ontbijtkoek
  • melk, karnemelk, yoghurtdrank, chocolademelk of milkshake
  • vla met yoghurt, yoghurt met vruchten, een ijsje
  • soep met stukjes kip of soepballetjes, groente en vermicelli, met stokbrood

Het is belangrijk om ‘trek’ te hebben. Hieronder vind je 3 tips om je eetlust te bevorderen, zodat je meer kunt eten.Het is belangrijk om ‘trek’ te hebben. Hieronder vind je 3 tips om je eetlust te bevorderen, zodat je meer kunt eten.

  1. Eet niet te vet. Te vet eten remt de eetlust, terwijl het juist de bedoeling is vaak iets te eten.
  2. Friszure gerechten stimuleren vaak de eetlust, zoals een glas vruchtensap of tomatensap of een paar partjes fruit. Ook een kop bouillon een half uur voor de warme maaltijd kan de trek op gang brengen.
  3. Zorg voor een goede voorraad boodschappen in huis. Zo is er altijd iets te eten, ook voor tussendoor.