Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg
Menu van de Week Recept van de dag
Met reepjes pittige chorizo
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op twee manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Ga naar

Tip

Blijvend kilo's kwijtraken

Het boek 'Alles over afvallen' legt uit hoe je op een gezonde manier blijvend kilo's kunt kwijtraken, zonder dat daar een dieet aan te pas komt. Inclusief calorietabel en recepten!

Bestel direct!

Gezond afvallen fase 1

Klaarmaken voor de start

Gezond afvallen begint met een goede voorbereiding. Op deze pagina krijg je 7 tips om te zorgen dat je klaar bent om af te vallen. Je hebt dan de middelen die je helpen om een gezond gewicht te bereiken.

Tip 1: Meet je gewicht, BMI en middelomtrek

Gebruik een weegschaal om te weten hoeveel je precies weegt. Daarnaast zijn 2 tests waarmee je zelf kunt berekenen of je een gezond gewicht hebt.

Bereken je BMI en middelomtrek

Tip 2: Ga alleen afvallen als het mag en je er klaar voor bent

In sommige gevallen is het beter om niet te beginnen met afvallen, bijvoorbeeld als je zwanger bent, borstvoeding geeft of ouder bent dan 70 jaar. Bij een ziekte of bij een BMI hoger dan 30, ga dan altijd eerst naar de huisarts.

Als je verdrietig bent, is het ook goed om te wachten totdat je je beter voelt. Of neem contact op met een diëtist. Zij kunnen je begeleiden in het omgaan met moeilijke omstandigheden. 

Tip 3: Stel je streefgewicht vast

Kies een realistisch streefgewicht. Dus niet zoveel als je woog toen je 16 jaar was. Heb je een getal in je hoofd? Probeer dan geleidelijk af te vallen. Dat wil zeggen: een halve kilo tot 1 kilo per week. Meer is niet goed. Op deze manier is afvallen ook beter vol te houden.

Tip 4: Maak goede voornemens

Voornemens maken helpt je bij het houden aan je doel. Laat je niet verrassen door verleidingen, maar maak van tevoren een goed plan. Hiervoor is het nodig om jezelf een beetje te leren kennen. Bedenk waar jouw valkuilen liggen en wapen jezelf tegen deze verkeerde gewoontes.

Zó maak je goede voornemens

Tip 5: Maak eventueel gebruik van professionele begeleiding

Diëtisten en gewichtsconsulenten zijn er om je te helpen bij het aanpassen van je leefstijl. Zij denken mee over de noodzakelijke aanpassingen in je voeding en hoe die aansluiten bij jouw wensen en voorkeuren. Diëtisten kunnen je daarnaast helpen bij de mogelijke gevolgen van overgewicht, bijvoorbeeld als je hoge bloeddruk of diabetes type 2 hebt.

Zoek een diëtist bij jou in de buurt

Tip 6: Vraag steun bij familie en vrienden

Samen eten en drinken is gezellig. Dat maakt het lastig om een taartje te weigeren op een verjaardag of geen zoutjes te pakken, terwijl de rest dat wel doet. Vraag hulp aan die mensen waarvan je weet dat ze je zullen steunen. Ze houden rekening met je en zullen je niet snel iets opdringen. Of je kunt samen gaan sporten.

Krijg je toch iets aangeboden wat je niet wilt eten, zeg dan gewoon ‘nee’. Je hoeft je niet te verantwoorden of te verontschuldigen. Jij neemt de beslissingen over wat je wel en niet eet.

Tip 7: Neem je huidige eetpatroon onder de loep

Een eetpatroon is alles wat je dagelijks eet en drinkt. Om een gezond gewicht te krijgen heb je een passend eetpatroon nodig. In de eerste fase is het daarom belangrijk om je huidige gewoontes onder de loep te nemen. 

Daarvoor heeft het Voedingscentrum MijnVoedingscentrum ontwikkeld. Dat is een website waar je onder andere kunt invullen wat je per dag hebt gegeten. Je krijgt dan direct advies om je eetpatroon aan te passen.

Naar MijnVoedingscentrum

Heb je alle tips opgevolgd? Ga snel naar Fase 2:
Gezond minder eten en meer bewegen.