Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Zoet pittig
2 personen
0-15 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op twee manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Lekker eten met minder zout
Een praktisch boek voor iedereen die minder... Bestel nu € 9,95
Populair
Gezond eten met de Schijf van Vijf
Geheel vernieuwd! Iedereen weet dat gezond... Bestel nu € 9,95
Ga naar

Tip

Blijvend kilo's kwijtraken

Het boek 'Alles over afvallen' legt uit hoe je op een gezonde manier blijvend kilo's kunt kwijtraken, zonder dat daar een dieet aan te pas komt. Inclusief calorietabel en recepten!

Bestel direct!

Gezond afvallen fase 1

Klaarmaken voor de start

Gezond afvallen zonder dieet begint met een goede voorbereiding. Op deze pagina krijg je 7 tips om te zorgen dat je klaar bent om af te vallen. Je hebt dan de middelen die je helpen om een gezond gewicht te bereiken.

Tip 1: Meet je gewicht, BMI en middelomtrek

Gebruik een weegschaal om te weten hoeveel je precies weegt. Daarnaast zijn 2 tests waarmee je zelf kunt berekenen of je een gezond gewicht hebt.

Bereken je BMI en middelomtrek

Tip 2: Ga alleen afvallen als het mag en je er klaar voor bent

In sommige gevallen is het beter om niet te beginnen met afvallen, bijvoorbeeld als je zwanger bent, borstvoeding geeft of ouder bent dan 70 jaar. Bij een ziekte of bij een BMI hoger dan 30, ga dan altijd eerst naar de huisarts.

Als je verdrietig bent, is het ook goed om te wachten totdat je je beter voelt. Of neem contact op met een diëtist. Zij kunnen je begeleiden in het omgaan met moeilijke omstandigheden. 

Tip 3: Stel je streefgewicht vast

Kies een realistisch streefgewicht. Dus niet zoveel als je woog toen je 16 jaar was. Heb je een getal in je hoofd? Probeer dan geleidelijk af te vallen. Dat wil zeggen: een halve kilo tot 1 kilo per week. Meer is niet goed. Op deze manier is afvallen ook beter vol te houden.

Tip 4: Maak goede voornemens

Voornemens maken helpt je bij het houden aan je doel. Laat je niet verrassen door verleidingen, maar maak van tevoren een goed plan. Hiervoor is het nodig om jezelf een beetje te leren kennen. Bedenk waar jouw valkuilen liggen en wapen jezelf tegen deze verkeerde gewoontes.

Zó maak je goede voornemens

Tip 5: Maak eventueel gebruik van professionele begeleiding

Diëtisten en gewichtsconsulenten zijn er om je te helpen bij het aanpassen van je leefstijl. Zij denken mee over de noodzakelijke aanpassingen in je voeding en hoe die aansluiten bij jouw wensen en voorkeuren. Diëtisten kunnen je daarnaast helpen bij de mogelijke gevolgen van overgewicht, bijvoorbeeld als je hoge bloeddruk of diabetes type 2 hebt.

Zoek een diëtist bij jou in de buurt

Tip 6: Vraag steun bij familie en vrienden

Samen eten en drinken is gezellig. Dat maakt het lastig om een taartje te weigeren op een verjaardag of geen zoutjes te pakken, terwijl de rest dat wel doet. Vraag hulp aan die mensen waarvan je weet dat ze je zullen steunen. Ze houden rekening met je en zullen je niet snel iets opdringen. Of je kunt samen gaan sporten.

Krijg je toch iets aangeboden wat je niet wilt eten, zeg dan gewoon ‘nee’. Je hoeft je niet te verantwoorden of te verontschuldigen. Jij neemt de beslissingen over wat je wel en niet eet.

Tip 7: Neem je huidige eetpatroon onder de loep

Een eetpatroon is alles wat je dagelijks eet en drinkt. Om een gezond gewicht te krijgen heb je een passend eetpatroon nodig. In de eerste fase is het daarom belangrijk om je huidige gewoontes onder de loep te nemen. 

Daarvoor heeft het Voedingscentrum MijnVoedingscentrum ontwikkeld. Dat is een website waar je onder andere kunt invullen wat je per dag hebt gegeten. Je krijgt dan direct advies om je eetpatroon aan te passen.

Naar MijnVoedingscentrum

Heb je alle tips opgevolgd? Ga snel naar Fase 2:
Gezond minder eten en meer bewegen.

Hoe kan ik snel en gemakkelijk afvallen?

Helaas bestaat het niet: snel en gemakkelijk afvallen op een gezonde manier. 5 kilo of 10 kilo kwijt in een week zou volgens adverteerders mogelijk zijn, maar je verliest dan voornamelijk vocht en geen vet. Zo’n crashdieet zorgt er bovendien voor dat je te weinig voedingstoffen binnenkrijgt.

Het is beter om langzaam maar blijvend af te vallen, door te wennen aan een nieuw gezond eetpatroon, dan snel af te vallen voor een korte duur.

Crashdiëten

Een crashdieet levert per dag lang niet alle voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft. Vaak krijgt je niet dan 500 kilocalorieën (kcal) binnen, in plaats van 2.000 kcal. Door gebrek aan voedsel val je meestal snel af. Enkele dagen een crashdieet volgen kan waarschijnlijk geen kwaad. Langer raden we af.

In het begin gaat het vooral om vochtverlies. Al vrij snel zal het lichaam waardevol spierweefsel gaan afbreken. Dit is niet zonder risico. In welke mate dit gebeurt, hangt af van de hoeveelheid koolhydraten die het lichaam via de voeding nog binnenkrijgt.

Zo’n streng dieet helpt vaak maar even. Zodra je weer normaal gaat eten, is de kans groot dat de kilo’s er weer aan vliegen. Kies daarom voor een gezonder eetpatroon. Het Voedingscentrum adviseert: eet iets minder, zorg voor variatie en voor meer beweging.

Dit werkt wél

Wil je blijvend een gezond gewicht? Volg dan de 3 fases van het Voedingscentrum. Daarin krijg je adviezen om af te vallen door minder te eten, gezonder te eten én meer te bewegen.

sluit
Bestaan zware botten?

Nee, zware botten bestaan niet. Overgewicht betekent dat je meer weegt voor je lengte dan goed is voor je gezondheid. Met het gewicht van je botten heeft dat niets te maken. Overgewicht is bij de meeste mensen vooral extra lichaamsvet.

Het gewicht van botten verschilt niet veel tussen mensen, maar is wel afhankelijk van je lengte. Hier wordt rekening mee gehouden bij de berekening van je Body Mass Index (BMI). De BMI-meter geeft een indicatie of je een gezond gewicht hebt of te zwaar/te licht bent.

Heb jij een gezond gewicht? Bereken het zelf.

sluit
Kom je aan van eten na 20.00 uur?

Het maakt niet uit op welk moment van de dag je calorieën binnenkrijgt, maar hoeveel calorieën je in totaal op een dag binnenkrijgt. Wat je meer eet dan je verbrandt, sla je op als vet. 

Als je de hele dag zo veel mogelijk 'nee' hebt gezegd tegen ongezonde dingen en je moe bent, is de kans wel groter dat je 's avonds ongezondere keuzes maakt.

Krijg je 's avonds trek, dan kun je gerust nog wat eten, maar let er wel op wát je dan eet. Als je na de warme maaltijd honger krijgt, kies dan voor wat fruit of snackgroente of neem een belegde boterham met mager beleg.

Wil je weten hoeveel en wat je het beste tussendoor kan eten?  Bekijk de website over tussendoortjes

sluit
Bestaan negatieve calorieën echt?

In veruit de meeste producten die we eten  zit energie. Dat wordt uitgedrukt in kilocalorieën (kcal). Voedsel levert niet alleen energie, het verteren van eten kost ook energie.

Met negatieve calorieën wordt voedsel bedoeld dat door vertering in het lichaam meer energie zou kosten dan dat ze opleveren. Dit is een fabel, want dit soort voedingsmiddelen bestaan niet.

Voedingsmiddelen met negatieve calorieën?

Er doen verschillende verhalen de ronde over welke voedingsmiddelen het dan gaat. Een voorbeeld is (bleek)selderij. De vertering hiervan zou meer energie vragen, dan de energie die ze toevoegen aan het lichaam. Dit zou betekenen dat het gewicht daalt, als je meer van deze producten eet.

Energie-inname en verbruik

Er is inderdaad wel energie nodig om voedsel te verwerken, maar die hoeveelheid is gering in vergelijking met de energie die het eten levert. Negatieve calorieën bestaan dus niet. Als je gewicht afneemt, dan heeft dit andere oorzaken, zoals verandering van eetgewoonten en meer lichaamsbeweging.

Lees meer over de  energiebalans

sluit