Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Overgewicht

Overgewicht betekent dat je meer weegt, dan goed is voor je gezondheid. Met een gezond gewicht heb je minder kans op diabetes type 2, hart- en vaatziekten en gewrichtsklachten. Bovendien verklein je de kans op bepaalde vormen van kanker. Het is daarom verstandig om af te vallen bij overgewicht.

Om overbodige kilo’s te verliezen, moet je anders gaan leven. Dat kost moeite, maar je krijgt er veel voor terug. Met een goed gewicht zit je lekkerder in je vel. Je voelt je fitter. Je kunt gemakkelijker bewegen, raakt minder snel buiten adem en je hebt minder kans om ziek te worden. 

 

Afvallen

Wie probeert een paar kilo’s te verliezen, krijgt vaak een hoop goedbedoelde raad. Mijd dit, eet vooral dat… Zie jij door de bomen het bos nog? Beantwoord deze 8 vragen en kijk of jouw kennis up-to-date is. Over de antwoorden op deze quiz-vragen zijn de meeste wetenschappers het eens. Weet jij alles over afvallen?

 
Het Voedingscentrum helpt je in 3 fases naar een gezond gewicht:

Tip voor meer grip

Met het eetdagboek MijnEetmeter krijg je meer grip op wat je eet. Door het bijhouden van een digitaal dagboek zie je welke producten bijdragen aan gezond eetpatroon en welke niet. Het zou zomaar kunnen dat je daardoor 'vanzelf' afvalt. Probeer het eetdagboek via Mijn.Voedingscentrum.nl en als app.

Veelgestelde vragen over overgewicht 

Bekijk hieronder de belangrijkste vragen over overgewicht.
Hoe zwaar mag ik zijn?

Misschien ben je te zwaar of juist wel te licht. Dat hangt af van je gewicht in verhouding tot je lengte. Daarnaast gebruiken we de omtrek van je buik om te bepalen of je een gezond gewicht hebt.

We berekenen je gewicht en lengte met de Body Mass Index (BMI) meter. Als je BMI te hoog of te laag is, heb je meer risico op bepaalde ziekten. Datzelfde geldt als je buikomtrek te groot is.

Heb jij een gezond gewicht? Bereken het zelf.

Eetdagboek bijhouden

Met Mijn Voedingscentrum kun je bijhouden hoeveel je eet. Dit online dagboek berekent hoeveel energie en voedingsstoffen je binnenkrijgt. Je kunt dus hiermee zien of je in de buurt zit van de richtlijn hoeveel calorieën je per dag mag. Daarnaast zie je welke producten veel calorieën bevatten.

sluiten
Hoe ontstaat overgewicht?
Je wordt zwaarder als je langdurig meer energie binnenkrijgt dan je nodig hebt. Alles draait om de balans tussen de hoeveelheid calorieën die je eet en de hoeveelheid energie die je lichaam verbruikt.

Dit noemen we de energiebalans. Als de balans doorslaat doordat je over een langere periode te veel eet of te weinig beweegt, krijg je dus overgewicht.

Hoe het overgewicht is ontstaan, is een belangrijke vraag om jezelf te stellen. Ben je de afgelopen jaren steeds iets zwaarder geworden of is het iets van de laatste tijd? Vaak kun je zelf wel inschatten wat de pijnpunten zijn.

  • Heb je bijvoorbeeld de neiging om veel te eten, vooral van ongezonde producten?
  • Beweeg en sport je wel voldoende?
  • Zijn er veranderingen in je leven, zoals een kind of een andere baan, die je eet- en beweegpatroon hebben veranderd?
  • Of zoek je troost in eten als je verdrietig of gestresst bent, terwijl je eigenlijk geen honger hebt?
Wat de reden ook is, op dezelfde manier doorgaan is ongezond als je een BMI hebt van boven de 25. Het is tijd voor verandering.

Start vandaag! Ga snel naar Afvallen fase 1
sluiten
Kun je gezond dik zijn?

Het is onbekend of gezond overgewicht voorkomt. Het is wel bekend dat het risico op allerlei toekomstige gezondheidsproblemen en vroegtijdig overlijden groter is bij overgewicht. Ook bij mensen met overgewicht die nu geen gezondheidsproblemen hebben.

Mensen met ernstig overgewicht hebben een grotere kans om eerder te overlijden, ook als ze op dit moment een normale bloeddruk, cholesterolgehalte en bloedsuikerspiegel hebben. Zwaarlijvige mensen hebben daarnaast na 10 jaar 25% meer kans op een beroerte of hartaanval.

Met een gezond gewicht heb je minder kans op hart- en vaatziekten, op diabetes type 2 en op gewrichtsklachten. Bovendien verklein je de kans op bepaalde vormen van kanker, door op een gezond gewicht te komen.

Heb jij een gezond gewicht? Check het hier!

sluiten
Kan ik afvallen met populaire diëten?

Bekende afvaldiëten (energiebeperkte diëten) doen vaak wat ze beloven: in korte tijd verlies je kilo’s. Op lange termijn zorgen ze echter vaak voor teleurstelling en frustratie. Zulke diëten zijn, elk om verschillende redenen, lastig vol te houden. De kans is groot dat je na een tijdje weer hetzelfde eet en weegt als eerst.

De belangrijkste bezwaren tegen bekende, caloriearme diëten:

  1. Ze zijn te streng 
  2. Ze zijn te eenzijdig
  3. Ze zijn te onpraktisch
  4. Ze zijn opgebouwd uit onnodige regels

Vaak zijn ze daarom moeilijk vol te houden en ongezond.

Streng

Strenge diëten zorgen voor veel gewichtsverlies in korte tijd. In eerste instantie verlies je dan vooral vocht. Wij adviseren niet meer dan 1 kilo gewichtsverlies per week. Anders bestaat het risico dat er spierweefsel in plaats van vetweefsel wordt afgebroken. Een streng dieet is lastig vol te houden, omdat je weinig calorieën binnenkrijgt en daardoor honger hebt of je slap kunt voelen.

Eenzijdig

Eenzijdige diëten staan bijvoorbeeld weinig koolhydraten toe. Gezonde koolhydraten uit volkorenbrood, aardappelen, zilvervliesrijst, volkorenpasta en peulvruchten zijn juist heel belangrijk. Je loopt de kans op tekorten van bepaalde voedingsstoffen.

Onpraktisch

Onpraktische diëten schrijven bijvoorbeeld voor dat je een bepaalde voedingsstof, zoals koolhydraten niet mag eten. Maar koolhydraten zorgen juist voor de broodnodige energie. En ze zitten in heel veel producten, waardoor je om gewone producten te vervangen allerlei speciale, vaak duurdere producten moet kopen.

Onnodige regels

Sommige diëten waarschuwen voor ‘gevaarlijke stoffen’ in eten. Deze stoffen mag je dan niet eten, zonder dat daar voldoende wetenschappelijk bewijs voor is.

Bekijk een overzicht van  bekende diëten

Blijvend minder eten

Bij veel diëten ben je klaar als je je streefgewicht hebt gehaald. Maar als je weer terugvalt in het oude eetpatroon kan je over een jaar opnieuw beginnen. Een gezond gewicht behouden, betekent dat je  gezonde keuzes moet blijven maken. Je lichaam heeft minder energie, nodig omdat je lichter bent, dus moet je ook na het afvallen minder blijven eten.

Dit werkt wél

Wil je blijvend een gezond gewicht? Volg dan de 3 fases van het Voedingscentrum. Daarin krijg je adviezen om af te vallen door minder te eten, gezonder te eten én meer te bewegen.

sluiten
Wat is een goed dieet om af te vallen?

Afvallen kan op veel manieren, maar ze zijn lang niet allemaal gezond en over langere tijd effectief. Atkins, Montignac, Voedselzandloper, Sonja Bakker, detoxen of het Oerdieet: als er één langdurig zou werken, dan was de rest niet nodig. Zo zie je: het wonderdieet bestaat helaas niet. Kies liever een verantwoord eetpatroon, waarbij je geleidelijk afvalt en toch alle voedingsstoffen binnen krijgt.

Wil je blijvend een gezond gewicht? Volg dan de 3 fases van het Voedingscentrum. Daarin krijg je adviezen om af te vallen door  minder te eten, gezonder te eten én meer te bewegen.

Lees ook de belangrijkste kritiekpunten op bekende afvaldiëten

sluiten

Tip

Wil je afvallen? Het boek 'Alles over afvallen' legt uit hoe je op een gezonde manier blijvend kilo's kunt kwijtraken, zonder dat daar een dieet aan te pas komt. Inclusief calorietabel en recepten! Bekijk het boek