Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg
Menu van de Week Recept van de dag
Topper uit de Marokkaanse keuken
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op twee manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Lekker eten met minder zout
Een praktisch boek voor iedereen die minder... Bestel nu € 9,95
Populair
Gezond eten met de Schijf van Vijf
Geheel vernieuwd! Iedereen weet dat gezond... Bestel nu € 9,95
Ga naar

Geef jij het gezonde voorbeeld?

Tips voor ouders Als ouder ben je een voorbeeld voor je kinderen. Zij apen jou na. Zo leren ze hun eet- en beweeggewoonten aan. Lees hoe je jouw kind het gezonde voorbeeld geeft. Bekijk de tips

Heb ik een gezond gewicht?

Ben je te zwaar of juist te licht? Of je een gezond gewicht hebt, bepaal je met de Body Mass Index (BMI) én de middelomtrek.

Een gezond gewicht is belangrijk, omdat mensen met overgewicht en obesitas meer kans hebben op ernstige ziekten. Dit zijn bijvoorbeeld diabetes type 2, hoge bloeddruk, galstenen, hart- en vaatziekten, rug- en gewrichtsklachten en bepaalde soorten kanker. Ondergewicht kan ook gezondheidsklachten veroorzaken.

Bepaal je BMI-score

De BMI (Body Mass Index) geeft de verhouding weer tussen je gewicht en je lengte. Sommige bevolkingsgroepen hebben een andere lichaamsbouw, bijvoorbeeld Aziaten en Hindoestanen. Voor hen zijn de BMI-scores anders.

Geslacht
Man   Vrouw
Leeftijd
Lengte
 cm
Gewicht
 kg
Berekenen
 
Berekenen
 
Zwanger   Lacterend

Voor kinderen onder de 2 jaar heeft de BMI bereken geen zin. Voor meer informatie bekijk ‘Weet wat je eet  - alles over gezond eten en bewegen met baby en peuter’.


Bepaal je middelomtrek

Naast het lichaamsgewicht is het voor de gezondheid van belang waar het vet zich bevindt op het lichaam. Vet in en rond de buik is nadelig voor je gezondheid.

  1. Meet de middelomtrek tussen de onderkant van het onderste rib en de bovenkant van het bekken.
  2. Adem uit en lees jouw middelomtrek af.

In de praktijk geven de Body Mass Index (BMI) en de middelomtrek meestal dezelfde uitkomst. Als dat niet zo is, kan het beste het resultaat van de middelomtrek worden aangehouden, omdat deze het extra risico van te veel buikvet meeneemt.

Mannen  Vrouwen  Gezondheidsrisico Advies 
Kleiner dan 94 cm Kleiner dan 80 cm Geen Blijf op gewicht
tussen 94 en 102 cm tussen 80 en 88 cm Gevarenzone Blijf op gewicht 
102 cm of meer 88 cm of meer Verhoogd Probeer af te vallen. Zoek evt. hulp van diëtist of via de huisarts

Ben jij te zwaar?

Doorloop dan de 3 fases naar een gezond gewicht.

Heb je een gezond gewicht?

Goedzo! En lees meer over het behouden van een gezond gewicht.

Ben je te licht?

Als je te licht bent, ga dan naar de pagina  ondergewicht.