Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Met ansjovis en olijven
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Gezondheidsvoordelen Schijf van Vijf

De Richtlijnen Schijf van Vijf bestaan uit een praktische vertaling van de Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad, aangevuld met specifieke adviezen voor voldoende energie en voedingsstoffen. Welke gezondheidsvoordelen levert eten en drinken volgens de Schijf van Vijf op?

De Richtlijnen Goede Voeding geven een grondige en systematische wetenschappelijke evaluatie weer over voedingsstoffen, voedingsmiddelen en voedingspatronen in relatie tot gezondheid. 

Centraal staat de relatie van voedingsmiddelen en voedingspatronen met de meest voorkomende chronische ziekten in Nederland, zoals hart- en vaatziekten, diabetes en kanker, en risicofactoren daarvoor: bloeddruk, LDL-cholesterol en gewicht. 

Naast het bijdragen aan de preventie van chronische ziekten moet een voeding ook voldoende mineralen, vitamines, eiwitten, koolhydraten, vetten, vezels en energie leveren om goed te kunnen functioneren. 

Wie eet volgens de Schijf van Vijf krijgt de optimale combinatie binnen van de producten die de Gezondheidsraad aanraadt op basis van het voorkomen van chronische ziekten en producten die zorgen voor genoeg energie en alle nodige voedingsstoffen. Hoe ziet dat er per vak uit? 

Vak    Waarom? 
Groente en fruit     Verlagen met name het risico op hart- en vaatziekten, en ook op darmkanker, longkanker en diabetes type 2. Ze zitten vol goede voedingsstoffen, zoals vitamines, mineralen en vezels.  
Smeer- en bereidingsvetten     Als je producten met veel verzadigd vet vervangt door producten met veel onverzadigd vet heb je minder kans op hart- en vaatziekten. Deze producten leveren vitamines A, D en E. 
Vis, peulvruchten, vlees, ei, noten en zuivel  
  Vis verlaagt het risico op hart- en vaatziekten. Peulvruchten en noten verlagen je LDL-cholesterol, wat helpt om je bloedvaten gezond te houden. In vlees en ei zitten veel goede voedingsstoffen, zoals ijzer en vitamine B12. Zuivel verkleint het risico op darmkanker en levert onder andere calcium en vitamine B12. 
Brood, graanproducten en aardappelen     Volkorenbrood en andere volkoren graanproducten verlagen het risico op hart- en vaatzieken, diabetes type 2 en darmkanker. Graanproducten leveren energie en onder andere vezel, eiwit, B-vitamines en ijzer. Aardappel is geen graanproduct, maar wel een bron van nuttige voedingstoffen.  
Dranken    Wat je aan vocht verliest vul je vooral aan met drinken. Zwarte en groene thee verlagen de bloeddruk en verkleinen het risico op een beroerte.  

Minder buiten de Schijf van Vijf

Eten volgens de Schijf van Vijf betekent ook minder vaak kiezen voor producten die niet in de Schijf van Vijf staan. Producten zoals roomboter, vet vlees, volle zuivelproducten, gezouten noten, witbrood en witte pasta bevatten te veel zout, suiker, transvet of verzadigd vet en/of te weinig vezels. Vleeswaren, dranken met veel suiker en bewerkt vlees blijken bij een hoge inname negatieve gezondheidseffecten op te leveren, en snoep en koek dragen niet bij aan een gezonde voeding en zijn daarom geen onderdeel van de Schijf van Vijf. Ze kunnen er wel bij, maar als mensen hier niet te veel en niet te vaak van eten blijven ze makkelijker op gewicht en vergroten zij hun kans op een gezonde oude dag. 
Nieuw kookboek: Vandaag vegetarisch
'Vandaag vegetarisch' inspireert om eten op een nieuwe manier te benaderen. Steeds meer mensen eten minder of geen vlees. In dit kookboek vind je recepten op basis van peulvruchten, soja, ei, noten en vleesvervangers.