Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Lekker fris
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Alles over meer plantaardig eten

Steeds meer Nederlanders eten minder of geen vlees, vanwege dierenwelzijn, het milieu of hun eigen gezondheid. Dat kan prima. Wil je meer weten over (meer) plantaardig eten kijk dan eens hieronder.

Wat je eet en drinkt heeft invloed op de lucht, het water, de grond, dieren en mensen. Daar gaat het over bij het thema ‘milieu’. In totaal ontstaat een derde van alle klimaatbelasting door het maken en eten van voedsel. Dierlijke producten spelen daarbij een hoofdrol. 

Dierlijke producten 

Vlees, vis, melkproducten, kaas en eieren zijn dierlijke producten. Dierlijke producten helpen je om onmisbare voedingsstoffen binnen te krijgen, zoals eiwitten, ijzer, calcium en B-vitamines. Maar ze bevatten veel verzadigd vet en vleeswaren en kaas ook nog veel zout. Wil je op je gezondheid letten, kies dan voor magere producten. Maar er zijn ook plantaardige voedingsmiddelen die eiwitten, ijzer, calcium en B-vitamines kunnen leveren en van nature al minder verzadigd vet bevatten. 

Om voldoende eiwitten, B-vitamines en ijzer binnen te krijgen adviseert het Voedingscentrum adviseert 100 gram eiwitrijke producten per dag voor volwassen vrouwen en 125 gram voor mannen. De gemiddelde Nederlander eet echter veel meer dan deze aanbeveling. 

Een gevarieerd eetpatroon is verstandig, ook als je minder vlees eet. Wissel dus zoveel mogelijk af tussen rood vlees, gevogelte, vis, ei en plantaardige vleesvervangers. 

Vegetarisch en veganistisch eten

Iemand die geen vlees eet, heeft een vegetarisch eetpatroon. De meeste vegetariërs eten wel ei en zuivelproducten als melk en kaas. Mensen die helemaal geen dierlijke producten eten, noemen zich veganisten. Je kunt prima zonder vlees, als je goede vervangers en andere voedingsmiddelen eet om voldoende ijzer, vitamine B1 en B12 binnen te krijgen. Er zijn voldoende volwaardige plantaardige producten, die je in plaats van vlees kunt eten. Denk aan peulvruchten, noten, soja en kant-en-klare vleesvervangers. Lees meer over hoe je vlees kunt vervangen.

Naar een meer plantaardige voeding

De Schijf van Vijf van het Voedingscentrum helpt consumenten bij het maken van een gezonde voedselkeuze. Eten volgens de Schijf van Vijf is ook minder belastend voor het milieu. 20% besparen op je CO2-uitstoot is eenvoudiger dan je denkt. Dat blijkt uit een recent gemaakte berekening van het Voedingscentrum. 

De Gezondheidsraad onderschrijft deze bevindingen en geeft twee richtlijnen die zowel gezondheidswinst als milieuwinst opleveren. De belangrijkste: Gebruik van minder dierlijke en meer plantaardige voeding. 

Minder vlees en zuivel en méér volkoren graanproducten, peulvruchten, groenten, fruit en plantaardige vleesvervangers geven een lager risico op hart- en vaatziekten. Tegelijkertijd is de productie van granen, groente en fruit wat betreft uitstoot van broeikasgassen en landgebruik milieuvriendelijker dan de productie van vlees en zuivel.   

Onze tips voor gezond én duurzaam eten 

  • Eet minder grote porties vlees of kies vaker vleesvervangers. Goede opties zijn: peulvruchten, noten, soja (tofu, tempé) en kant-en-klare vleesvervangers op basis van tarwe, soja of lupine. 
  • Eet minder zuivel. Dat kan het beste door weglaten van uitzonderingsproducten, zoals: volvette kaas, roomboter, ijs, koffiemelk, slagroom, gezoete zuiveltoetjes en kookroom.
  • Eet meer groente en fruit. Je kunt groente ook tussen de maaltijden door eten, of twee verschillende soorten groente bij de avondmaaltijd serveren.
  • Drink kraanwater in plaats van zoete dranken. Thee en koffie zonder suiker zijn ook goede opties, maar hebben een wat hogere milieubelasting dan kraanwater.
  • Als je vis eet, kies dan een vissoort die duurzaam gevangen of gekweekt is. Dit kun je opzoeken in de Viswijzer.
  • Let goed op portiegroottes om verspilling te voorkomen. Weeg ongeveer 80 gram per persoon droge pasta en rijst af of reken gemiddeld 4 aardappelen per persoon.          

PlantaarDag

Het Voedingscentrum ondersteunt het initiatief PlantaarDag. PlantaarDag is de door jou gekozen dag(en) waarop je bewust plantaardig eet. Welke producten dat precies zijn, en hoeveel je ervan eet, bepaal je zelf. Door vaker groente, fruit, peulvruchten, en vleesvervangers te eten, help je niet alleen jezelf, maar ook het milieu. Gezond en duurzaam gaan prima samen en daarom ondersteunt het Voedingscentrum dit initiatief, samen met een aantal andere bekende organisaties.  

Roomijs, waterijs, yoghurtijs of sorbet

Welke is "gezonder"? Een ijsje kan echt een cadeautje zijn. Echt gezond is het natuurlijk niet, maar als bewuste ijsliefhebber valt er wel wat te kiezen. De ene soort bevat bijvoorbeeld meer calorieën dan de andere.