Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Herfstachtig genieten
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

"Als je 2 keer per week aan krachtsport doet, heb je volgens mij extra eiwit nodig"

Niet waar. Extra eiwit eten, bijvoorbeeld in de vorm van een supplement of shake, heeft eigenlijk weinig zin voor krachtsporters die maximaal 2 keer per week aan krachtsport doen.

Heb je extra eiwit (proteïne) nodig voor spierherstel en spiergroei na krachttraining of duursport?

Als je aan krachttraining of duursport doet, is de behoefte van je lichaam aan eiwit groter dan als je niet sport. Maar de meeste sporters hebben geen speciale eiwit-shakes en eiwit-smoothies nodig, omdat je al voldoende eiwit binnenkrijg als je gezond en gevarieerd eet.

Na een intensieve inspanning moet je voldoende eiwit binnenkrijgen voor spiergroei en het herstellen van je spieren. Eiwit-shakes en eiwit-smoothies met bijvoorbeeld wei-poeder zijn producten die bedoeld zijn voor heel intensieve sporters zoals bodybuilders en andere fanatieke krachtsporters: de meeste sporters hebben deze echt niet nodig.

Je haalt namelijk al voldoende eiwitten uit normale voedingsmiddelen, zoals melk en andere zuivel. Meer eiwitten eten of drinken dan je nodig hebt heeft geen zin: het zorgt niet voor een snellere spiergroei, zoals soms gedacht wordt. Wil je optimaal presteren? Dan is het vooral goed aandacht te besteden aan de momenten waarop je eet en drinkt. Bekijk onze tips voor het  eten en drinken rondom sportmomenten.

6 tips voor sporters die heel intensief trainen

  1. Voor maximale opbouw van je spieren is om de 2,5 uur iets eten of drinken met 20 tot 25 gram eiwitten het meest optimaal.
  2. Eet 3 tot 4 uur voor de krachttraining een maaltijd met voldoende eiwitten (bijvoorbeeld zuivel zoals melk, yoghurt en kaas, of vlees, vis, eieren of tofu) en koolhydraten (bijvoorbeeld volkorenbrood, -pasta en aardappels).
  3. Eet binnen 30 minuten na een training een maaltijd met koolhydraten en eiwitrijke producten  De aminozuren uit eiwit worden namelijk goed opgenomen voor je spieren bij een volledige maaltijd, waar ook koolhydraten inzitten.
  4. Vooral producten met melkeiwitten (caseïne- en wei-eiwit) lijken het meest optimaal te zijn voor spiergroei.
  5. Alleen als het echt niet lukt of je bent niet in de gelegenheid iets te eten na een inspanning, kan een eiwit-shake of supplement een goed alternatief voor een maaltijd zijn.
  6. Als je extra eiwit wilt nemen, neem niet meer dan 40 gram per keer. Meer eiwit kunnen je spieren niet verwerken en de rest van het eiwit wordt afgebroken. Als je meer neemt, kan het gebeuren dat je aankomt. Extra eiwitten leveren namelijk ook extra calorieën. Neem in ieder geval niet én een eiwit-supplement én een eiwitrijke maaltijd. Dan krijg je te veel calorieën binnen.

Is wat jij denkt waar...

of niet? Niet alles wat je hoort of leest over eten is ‘de’ waarheid. Maar hoe weet je nou wat waar is en wat niet? Het Voedingscentrum legt de waarheid op tafel. Naar de startpagina