Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Coq à l'orange
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Snoepje? Nee, bedankt

Overal om je heen is lekkers te krijgen. Je kunt wel bedenken dat je gezond wilt eten, maar makkelijk wordt het je niet gemaakt.

Waar je ook komt, het winkelcentrum, de bioscoop, op de sportclub: de snoepjes, chips en andere snacks schreeuwen om aandacht. Snacks zoals voorverpakte koeken en saucijzenbroodjes zijn meestal goedkoop, je hoeft het niet meer klaar te maken en je kunt het onderweg opeten. Dat klinkt heel aantrekkelijk. Maar eigenlijk zijn bijna alle snacks te vet, te zout, te zoet en er zitten te veel calorieën in. Hoe ga je met die verleiding om? 




Tips om niet in verleiding te komen

  • Eet niet als je met andere dingen bezig bent. Voor de tv of terwijl je huiswerk maakt, eet je ongemerkt zo een zak chips leeg. Zonde!
  • Pak alleen wat je echt op wilt eten en doe dat in een schaaltje. De rest van de verpakking berg je weer weg. 
  • Eet geen snoep vlak voor het eten. Ga iets anders doen, zoals een spelletje, dan denk je er niet meer aan.
  • Vraag je ouders om snoep uit het zicht op te bergen. Dan denk je er niet zo snel aan.
  • Heb je snacktrek? Eet dan eerst een appel of een boterham. Dan vergeet je het vast weer. 

Zeg gewoon nee

Dat lijkt de beste oplossing, nee zeggen tegen snacks. Maar het is best moeilijk. Vooral als je moe bent of hongerig, dan lukt dat niet zo goed. Verzin daarom van te voren een plan. Eet je vaak snoep of snacks na het sporten, maar wil je eigenlijk liever gezonder eten? Maak dan bijvoorbeeld deze regel voor jezelf: ‘Als ik klaar ben met sporten, en ik heb zin om iets te eten, dan eet ik de banaan of appel die ik zelf heb meegenomen.’ 

Alles over eten

Gezond, veilig en duurzaam Hoi! De website waar je op bent gekomen, is voor kinderen. Ben je ouder, dan kun je op onze site voor volwassenen terecht. Maar blijven mag natuurlijk ook. Volwassenensite