Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Herfstachtig genieten
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Sporten is top

Niet alleen eten uit de Schijf van Vijf zorgt ervoor dat je je fit voelt. Ook genoeg bewegen helpt daarbij.

Niet langer dat twee uur achter de computer of tv zitten. Maar wel buitenspelen, actieve spelletjes op het schoolplein, of sporten op een sportclub. Dat is allemaal goed voor je. Als je daar elke dag minstens een uur mee vult, ben je super bezig. Bewegen betekent niet altijd keihard zweten. Rennen, fietsen, stoeien, klimmen, skeeleren, voetballen, dansen of touwtjespringen, doe lekker waar jij zin in hebt!  


Krachtvoer

Bewegen kost energie en dat krijg je van eten. Hoe werkt dat?   
  • In pasta, rijst, aardappelen, brood, groente en fruit zitten koolhydraten die je energie geven.
  • Vis, olijfolie, avocado, noten en zaden leveren goede vetten voor je lijf. 
  • In vlees en vleesvervangers, vis, noten, kwark en eieren zitten veel eiwitten die je spieren nodig hebben, onder andere om te herstellen na het sporten.     

Water aub!

Als je sport, word je warm. Om niet oververhit te raken, verdampt je lijf extra vocht: zweet! Daarom heb je drinken nodig als je sport, het liefst water. Sportdrankjes juist niet, die zitten bomvol suiker.  

Wist je dat…
… je wel een liter vocht per uur kunt verliezen tijdens een goed potje sporten?
… je kunt zien dat je te weinig gedronken hebt als je plas donkergeel is?
… je eigenlijk al te weinig gedronken hebt als je dorst krijgt?  

Aan tafel

Als je net hebt gegeten voordat je een zwembad in plonst of een stuk wil gaan rennen, dan merk je al snel: dat eten zit in de weg! Beter kun je twee uur eerder eten en drinken. Dan heb je genoeg energie om flink te gaan bewegen. Wel kun je iets kleins vlak van te voren nemen. Denk maar aan een volkoren cracker of een schaaltje magere yoghurt en fruit.     

Quiz: Wat eten profsporters?

Elke profsporter heeft een eigen dieet waarvan hij of zij nog beter en sneller wordt. Weet jij bij welke sport welke maaltijd hoort?

Alles over eten

Voor 7-13 jaar Hoi! Deze site is voor kinderen van 7-13 jaar. Ben je ouder, dan kun je op onze website voor volwassenen terecht. Maar blijven mag natuurlijk ook. Volwassenensite