Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Lekker fris
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
Veelgestelde vragen Je wilt een antwoord op deze vraag: Wat is een vezelrijke voeding?
Als richtlijn geldt voor volwassenen zo’n 30 tot 40 gram voedingsvezels per dag. Het gaat daarbij om vezels die van nature in de voeding aanwezig zijn. Volkorenproducten, groenten, fruit en peulvruchten bevatten veel vezels.  Lees meer over wat vezels zijn en wat ze doen.
 
Het Voedingscentrum heeft voor alle leeftijdsgroepen een voedingsadvies opgesteld. Als je die als richtlijn gebruikt kun je de aanbevolen hoeveelheid vezels dagelijks binnenkrijgen. Voor een volwassene geldt dan 250 gram groente, 2 stuks fruit, 4 tot 8 sneetjes volkorenbrood en 4 tot 5 opscheplepels aardappelen, volkoren pasta, zilvervliesrijst, peulvruchten of andere graanproducten per dag.

Roomijs, waterijs, yoghurtijs of sorbet

Welke is "gezonder"? Een ijsje kan echt een cadeautje zijn. Echt gezond is het natuurlijk niet, maar als bewuste ijsliefhebber valt er wel wat te kiezen. De ene soort bevat bijvoorbeeld meer calorieën dan de andere.