Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Herfstachtig genieten
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Hoe kun je gezond eten tijdens de ramadan?

Tijdens de ramadan eten en drinken moslims een maand lang niet tussen zonsopgang en zonsondergang. Veel mensen hebben in deze periode vragen over hun eten. Hoe zorg je bijvoorbeeld dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt? Hoe voorkom je buikpijn? En kun je zorgen dat je minder snel trek krijgt overdag?

Hieronder staan 5 belangrijke tips voor tijdens de ramadan. 

Tip 1: Drink ’s ochtends een paar extra glazen water om de dag goed door te komen.

Als je langere tijd niets drinkt, krijg je dorst. Op zomerse dagen gebeurt dit sneller, omdat je dan meer zweet en dus vocht uit je lichaam verdwijnt. Daarom is het nodig voldoende water en thee te drinken in de tijd dat je mag eten en drinken. Drink ’s ochtends een paar extra glazen water om de dag goed door te komen. Drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken. Deze bevatten veel calorieën en leveren geen of weinig goede voedingsstoffen.

Tip 2: Eet vezelrijk om trek zo lang mogelijk uit te stellen

Zorg voor een stevige basis met vezelrijke producten, zoals zilvervliesrijst, volkorenpasta, volkorencouscous, aardappelen, groente, fruit, volkorenbrood of bruinbrood. Vezels zorgen langer voor een vol gevoel na de maaltijd, zodat je minder snel honger krijgt.  

Tip 3: Varieer om genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen

Het is belangrijk om te variëren, zodat je genoeg koolhydraten, eiwitten, vetten, vitamines en mineralen binnenkrijgt. Zorg dat je voldoende eet van de volgende producten: 

  • Groente en fruit
  • Mager vlees, vis, peulvruchten, ei, tofu, noten
  • Magere of halfvolle zuivelproducten, 30+ kaas
  • Bruinbrood, volkorenbrood, volkorengranen
  • Olie, margarine, halvarine

Hoeveel je op een dag van deze producten nodig hebt, kun je vinden bij de Schijf van Vijf voor jou. Neem verder niet te veel zoete en vette producten, zoals baklava of gefrituurde hapjes. Daar zitten veel calorieën en weinig goede voedingsstoffen in. 

Tip 4: Eet niet te veel om te zorgen dat je niet aankomt

Als de ramadan in de zomer valt heb je tussen zonsondergang en zonsopgang maar een paar uurtjes om te eten. Je loopt daarmee het risico dat je in alle haast meer eet dan je nodig hebt. Als je meer eet dan je lichaam nodig heeft, dan kom je aan. Schep daarom niet veel op je bord en eet rustig. Verder zijn sommige traditionele gerechten en hapjes vrij vet en zoet, dus ook calorierijk. Eet daar niet te veel van.  

Tip 5: Eet rustig en neem kleine hapjes om buikpijn te voorkomen

Het zou kunnen dat je last krijgt van je maag en darmen als je in te korte tijd te veel of te snel eet. Je lichaam heeft dan moeite met het verwerken van al dat eten. Gerechten kunnen zwaar vallen als je na uren ineens weer iets eet. Om buikpijn te voorkomen is het belangrijk niet te veel vette en zoete hapjes te eten, niet te veel op je bord te scheppen en rustig te eten. Met kleine hapjes en goed kauwen zorg je ervoor dat het eten niet te zwaar valt. 
Elke 2 weken de laatste updates
Meld je aan en ontvang

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.