Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg
Menu van de Week Recept van de dag
Met frisse sinaasappel
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op twee manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Lekker eten met minder zout
Een praktisch boek voor iedereen die minder... Bestel nu € 9,95
Populair
Gezond eten met de Schijf van Vijf
Geheel vernieuwd! Iedereen weet dat gezond... Bestel nu € 9,95
Ga naar

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen Je wilt een antwoord op deze vraag: Wat mag ik eten bij een te hoog cholesterol?
Je kunt het cholesterolgehalte in jouw bloed verlagen door weinig verzadigd vet te nuttigen. Verder heeft het cholesterol in voedingsmiddelen zoals eieren, orgaanvlees en garnalen een klein ongunstig effect op je cholesterolgehalte. Daarom adviseert het Voedingscentrum niet meer dan gemiddeld drie eieren per week te eten.

Op de volgende manieren kan je de hoeveelheid verzadigd vet in je eten beperken:

  • Gebruik magere varianten van voedingsmiddelen (magere melk en yoghurt, mager vlees, magere vleeswaren, 20+ of 30+ kaas).
  • Vervang vaste bak- en braadvetten, harde margarines en hard frituurvet door halvarine, zachte margarine, vloeibaar bak en braad of olie
  • Eet minder van voedingsmiddelen die rijk zijn aan verzadigd vet, zoals snacks, gebak, koek en chocolade.

Als dit niet het gewenste effect heeft, kan speciale margarine het cholesterolgehalte verlagen en kan de arts, afhankelijk van de hoogte van het cholesterolgehalte, medicijnen voorschrijven.

De kans op hart- en vaatziekten wordt verder verkleind door een gezond eetpatroon met veel groente en fruit en één à twee keer per week (vette) vis, niet roken, een gezond lichaamsgewicht en voldoende beweging.

Lees de brochure Voedingsadviezen bij een verhoogd cholesterolgehalte.

Veelgestelde vragen