Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Basilicum maakt het af
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Plantaardig eten onder de aandacht met Vaker Vega!

31 oktober 2017
Vaker vegetarisch eten is goed voor je gezondheid en het milieu. Met de nieuwe actie Vaker Vega! laat het Voedingscentrum zien én proeven hoe eenvoudig en lekker het is om meer plantaardig en minder vlees te eten. De Vaker Vega-foodtruck doet deze week 6 steden in het land aan. Schrijfster en vegetariër Susan Smit verzorgde de aftrap in Amersfoort.
Bij de foodtruck kun je een lekker vegetarisch stamppotje proeven en receptenkaarten ophalen om zelf thuis aan de slag te gaan. Woon je niet in de buurt, dan kun je een kijkje nemen op www.voedingscentrum.nl/groenbezig. Hier staan inspiratievideo’s en vind je informatie over plantaardig en duurzaam eten. Ook via social media en de hashtag  #VakerVega worden tips en filmpjes gedeeld.

Waarom Vaker Vega?

Nederland telt steeds meer flexitariërs. 55 procent van de bevolking eet 3 of meer dagen per week geen vlees tijdens de avondmaaltijd. “Consumenten vinden het soms nog wel lastig een maaltijd te maken zonder vlees”, zegt Corné van Dooren, expert Duurzaam Eten van het Voedingscentrum. “Met de actie Vaker Vega spelen we hierop in en laten we zien hoe makkelijk en lekker het is om vegetarisch te eten.” 

Meer plantaardig en minder dierlijk eten heeft een positief effect op de gezondheid en het milieu. Dat blijkt uit wetenschappelijk onderzoek en vormt de kern van de Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad. Het Voedingscentrum heeft dit doorvertaald naar de Schijf van Vijf. 

Goede plantaardige alternatieven

Het advies is dagelijks 250 gram groente te eten en wekelijks maximaal 500 gram vlees, waarvan niet meer dan 300 gram rood vlees (alle vleessoorten behalve kip en kalkoen). Nederlanders eten nu gemiddeld zo’n 750 gram vlees per week. Van Dooren: “Vlees kun je prima vervangen door ei, een handje ongezouten noten of een portie peulvruchten zoals bonen, kikkererwten en linzen. Een keer per week duurzame vis eten is ook een aanrader. Je kunt ook kiezen voor kant-en-klare vleesvervangers. Kies dan voor de minst zoute.”

Vegetarische recepten en vega-kookboek

Het Voedingscentrum doet meer om plantaardig eten makkelijker te maken. “Onze  receptenzoeker bijvoorbeeld, heeft een filter voor vegetarische gerechten. Daarnaast is onlangs ons nieuwe vegetarische kookboek  Vandaag vegetarisch verschenen, met meer dan 60 vega-gerechten en handige tips”, aldus Van Dooren.

Proeven bij de Vaker Vega-foodtruck

De speciale Vaker Vega-foodtruck staat deze week op de volgende plekken: 
vaker vega bus

‘Kies Ik Gezond?’-app
Gezonder kiezen op basis van wat jíj belangrijk vindt

We lanceren de gratis ‘Kies Ik Gezond?’-app. Daarmee scan, zoek en vergelijk je producten. Je kunt in één oogopslag zien wat een gezondere keuze is.