Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Kies jij voor penne, fusilli of farfalle?
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

NVWA: stel maximum aan vitamine B6 in vitaminesupplementen

16 december 2016
In vitaminesupplementen zou niet meer dan 21 milligram vitamine B6 per dag moeten zitten. Dit adviseert het bureau Risicobeoordeling en Onderzoeksprogrammering van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) aan minister Schippers. Een teveel aan vitamine B6 kan namelijk schadelijk zijn voor de gezondheid.

Bij de NVWA komen regelmatig meldingen binnen over gezondheidsklachten die verband houden met het gebruik van supplementen waarin veel vitamine B6 zit. Daarom onderzocht de NVWA wat de maximale veilige ruimte is voor vitamine B6. De conclusie van NVWA was dat er voor volwassenen niet meer dan 21 milligram vitamine B6 per dag in supplementen zou moeten zitten. Voor kinderen ligt deze hoeveelheid lager.

De Europese Voedselveiligheidsautoriteit EFSA heeft een maximaal veilige bovengrens voor vitamine B6 gesteld van 25 milligram per dag. De NVWA heeft de 21 milligram gebaseerd op deze bovengrens, en heeft daarbij rekening gehouden dat ook een deel van vitamine B6 uit de voeding komt. De NVWA adviseert minister Schippers om hun advies vast te leggen in de wet. Lees het rapport van de NVWA

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine B6

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) voor vitamine B6 voor volwassenen is 1,5 milligram per dag. Dit is de hoeveelheid die je nodig hebt om gezond te blijven. Dit is veel minder dan de aanvaardbare bovengrens van 25 milligram per dag. Met de gewone voeding krijgen Nederlanders voldoende vitamine B6 binnen via bijvoorbeeld vlees, zuivel, aardappelen, brood en andere graanproducten. Tekorten komen in Nederland nauwelijks voor. 

Wat doet een te veel aan vitamine B6?

Vitamine B6 heb je onder andere nodig voor de bloedaanmaak en een goede werking van het afweersysteem en het zenuwstelsel. Maar als je lange tijd te veel vitamine B6 per dag binnenkrijgt, dan kun je perifere neuropathie krijgen. Dit is een aandoening aan het zenuwstelsel, waardoor gevoelloosheid, tintelingen of ernstige zenuwpijn in de handen en voeten kan ontstaan. 

Hoe krijg je te veel vitamine B6 binnen?

Het is niet mogelijk om een teveel aan vitamine B6 binnen te krijgen met de normale voeding. Dit kan alleen gebeuren als je te veel vitaminesupplementen gebruikt of vitaminesupplementen met hoge gehaltes aan vitamine B6. Er zijn supplementen op de markt die meer vitamine B6 bevatten dan de veilige bovengrens. 

Wat als je vitaminesupplementen gebruikt?

Het gebruik van vitaminesupplementen is voor de meeste mensen niet nodig, omdat het geen extra gezondheidsvoordeel oplevert. Als je wel een vitaminesupplement gebruikt, dan geldt het advies om niet meer dan 100% procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) te nemen. Deze informatie vind je op het etiket. In het geval van vitamine B6 neem je dus niet meer dan 1,5 milligram per dag via een supplement. 

Dit advies ligt lager dan het maximum van 21 milligram per dag die de NVWA stelt. Dit komt omdat de NVWA heeft gekeken wat de maximaal veilige hoeveelheid is. Neem in ieder geval geen supplementen met meer dan 21 milligram per dag. Dit kan nadelige effecten hebben op je gezondheid. 

Bekijk alle dagelijkse aanbevolen hoeveelheden en bovengrenzen in de factsheet ‘Aanbevelingen voor vitamines, mineralen en spoorelementen’.

Hoe herken je volkoren?

Nou zo!

Astrid, onze expert voeding en gezondheid, vertelt in een video hoe je volkoren pasta, brood en rijst kunt herkennen in de supermarkt. Tipje van de sluier: kijk niet naar de kleur of alleen naar de naam, maar check ook het etiket.