Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op twee manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Ga naar

Elke dag een ei, kan dat?

5 nieuwe feiten en fabels over eieren

Op de website 'De Waarheid op Tafel' worden fabels en feiten ontrafeld. Bekijk de nieuwe stellingen over eieren, zwangerschap en voedselverspilling. 

Wat denk jij?

Suiker in frisdranken maakt kinderen dikker

25 september 2013
Kinderen worden dikker van frisdranken met suiker. Dat blijkt uit onderzoek van wetenschappers van de Vrije Universiteit Amsterdam. 

In het onderzoek van de VU kregen 650 basisschoolleerlingen tussen 5 en 11 jaar elke dag een blikje limonade. De ene helft van de kinderen kreeg limonade met suiker en de andere helft kreeg limonade met een kunstmatige zoetstof zonder calorieën. 

Na anderhalf jaar bleken de kinderen die de suikervrije drank kregen gemiddeld 1 kilo lichter dan leeftijdsgenoten die de drank met suiker kregen. Het verschil kwam vooral door meer lichaamsvet. Deze uitkomst kan een belangrijke bijdrage leveren aan het tegengaan van overgewicht. 

De kinderen en de onderzoekers wisten tijdens het onderzoek niet wie welke soort frisdrank kreeg. Daarnaast waren de beide groepen kinderen vergelijkbaar; ze waren bijvoorbeeld even lang en even zwaar. Op deze manier was het mogelijk om het effect te onderzoeken van het dagelijks drinken van frisdranken met of zonder calorieën op het gewicht, zonder storende factoren. 

Ongemerkte calorieën 

Dranken met suiker geven geen verzadiging. Deze dranken leveren wel calorieën, maar weinig  waardevolle voedingsstoffen. Ongemerkt kan je zo teveel calorieën binnenkrijgen, in combinatie met alle andere dingen die je eet of drinkt. 

Kraanwater

Het Voedingscentrum ziet in dit onderzoek een krachtige ondersteuning van haar bestaande adviezen. Geef je kind (kraan)water en (vruchten)thee zonder suiker en geen frisdrank met suiker. Geef het ook niet te vaak vruchtensap. Sap lijkt gezond, maar er zitten net als in gesuikerde frisdrank veel calorieën in en het is geen volwaardige vervanger van fruit. Bovendien is frisdrank, inclusief light-frisdrank en sap slecht voor de tanden.