Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Met ansjovis en olijven
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Resistente bacteriën in kweekvis: hoe ga je veilig om met eten?

7 november 2014
Volgens een onderzoek dat Wakker Dier vandaag publiceerde, bevat een flink deel van de gekweekte vis en garnalen uit Zuidoost-Azië bacteriën die resistent zijn tegen antibiotica. Resistente bacteriën kunnen ervoor zorgen dat je moeilijker te behandelen bent als je daar ziek van wordt. Moet je je nu zorgen maken? En kun je zelf iets doen om ervoor te zorgen dat je geen besmetting oploopt via je eten?

Antibioticaresistentie en voeding is een behoorlijk complex verhaal. Zo werkt het in het kort: Je kan op meerdere manieren besmet raken met resistente bacteriën, zoals bijvoorbeeld ESBL en MRSA. Een daarvan is via voeding, met name vlees en vis. Als dieren antibiotica krijgen, kan het zijn dat de bacteriën die zij bij zich dragen op den duur resistent worden tegen deze antibiotica. Als je het vlees van deze besmette dieren eet, bestaat er een kans dat je zelf ook besmet raakt, maar hoe groot die kans is weten we niet precies.

Verklein de kans op een besmetting door veilig omgaan met eten

Het eten van besmette vis of besmet vlees kan problemen opleveren, maar het hoeft niet. Je kunt ziek worden van de bacteriën die resistent zijn tegen antibiotica, maar in de meeste gevallen niet. De bacterie verdwijnt vaak vanzelf weer uit je lichaam via je ontlasting. Maar belangrijker is eigenlijk, dat je de kans op een besmetting met resistente bacteriën flink kunt verkleinen door veilig om te gaan met je eten.

Dat doe je zo:

 
 
 
 
 
 
 
 
  • Verhit je eten goed. Als je vis en vlees goed bakt of kookt, dan worden alle bacteriën gedood, ook degene die resistent zijn voor antibiotica. Ze kunnen je dan onmogelijk meer besmetten.
  • Was goed je handen nadat je rauwe vis of rauw vlees hebt aangeraakt. Bacteriën die op rauwe vis of vlees zitten kunnen op je handen terechtkomen. Als je vervolgens bijvoorbeeld groente gaat snijden of een salade maakt, dan kunnen ze via je handen op je eten terecht komen. Als je je handen goed wast na het aanraken van rauwe vis of rauw vlees, dan spoel je bacteriën weg.
  • Voorkom kruisbesmettingBacteriën op vlees en vis kunnen via je mes,  snijplank of ander keukengerei terecht komen op andere plekken. Daarom is het belangrijk om aparte snijplanken en messen te gebruiken voor vlees en vis, en zodra je klaar bent met snijden je snijplank en mes goed af te spoelen en bij de afwas te zetten.

Meer tips om veilig om te gaan met je eten.

Zorgvuldig gebruik van antibiotica belangrijk 

De aanwezigheid van resistente bacteriën op eten is niet gewenst. Resistente bacteriën maken het artsen steeds moeilijker om patiënten beter te maken. Het is belangrijk dat bij dieren heel zorgvuldig wordt omgegaan met antibiotica, zodat er minder antibioticaresistente bacteriën in het voedsel terecht kunnen komen. Minister Schippers wil, naar aanleiding van de resultaten het onderzoek, dat de NVWA kweekvis extra gaat controleren op resistente bacteriën. 

Vis en gezondheid

Visvetzuren zijn goed voor je hart en bloedvaten. Daarom adviseert het Voedingscentrum 2 keer per week vis te eten, waarvan ten minste 1 keer vette vis, zoals makreel of zalm. Maar om besmetting met bacteriën te voorkomen, is veilig omgaan met vis wel belangrijk, zoals je hierboven hebt kunnen lezen. 

Overigens: er is een groot verschil tussen het risico van resistente bacterieen en het risico van antibioticaresten in voedsel. Lees meer.

Meer informatie lees je in onze informatiekaart  5 x veilig met vis

Zo eten kinderen gezond buiten de deur
ook tijdens de herfstvakantie

Met deze tips blijft het gezonde eetritme van je kinderen tijdens de herfstvakantie in balans.