Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg
Menu van de Week Recept van de dag
Even afkoelen
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op twee manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Lekker eten met minder zout
Een praktisch boek voor iedereen die minder... Bestel nu € 9,95
Populair
Gezond eten met de Schijf van Vijf
Geheel vernieuwd! Iedereen weet dat gezond... Bestel nu € 9,95
Ga naar

Moet je extra zout eten als je veel zweet?

Wat denk jij?

Op 'De waarheid op tafel' beantwoorden we veelgehoorde vragen over eten. Zoals deze van Sam: "Ik denk dat je extra zout moet eten als je veel hebt gezweet." Of deze van Karin: "Ik denk dat zeezout gezonder is dan keukenzout." 

Het antwoord

Pas op voor 'verborgen' cafeïne bij kinderen

17 juli 2012
Het Voedingscentrum ziet dat er steeds meer producten komen waaraan cafeïne is toegevoegd en waarschuwt ouders hiervoor. Door de toename van dergelijke producten is de kans steeds groter dat kinderen hier te veel van binnenkrijgen. Omdat kinderen extra gevoelig ziin voor cafeïne ontraadt het Voedingscentrum producten die rijk zijn aan cafeïne bij kinderen jonger dan 13 jaar.
Tot voor kort waren maar een beperkt aantal producten met cafeïne op de markt. Meeliftend op de hype van energiedrankjes komen meer producten zoals water, cola en snoepjes op de markt met extra cafeïne. Het is niet altijd even duidelijk in welke producten allemaal deze oppeppende stof zit. Daarom waarschuwt het Voedingscentrum voor verborgen cafeïne. 

Overgevoelig 

Niet iedere consument staat erbij stil in welke producten cafeïne zit. En het staat niet altijd duidelijk op de verpakking. Ongemerkt kan daardoor het lichaam een te hoge dosis cafeïne binnenkrijgen, waardoor effecten als rusteloosheid, slapeloosheid en zelfs hartkloppingen kunnen optreden. Dat is voor volwassenen vaak nog wel te overzien. Jonge kinderen kunnen echter veel sterker reageren op cafeïne. Het Voedingscentrum raadt daarom het gebruik van cafeïnerijke producten af bij kinderen onder de 13. 

Te veel cafeïne

Uit een recent onderzoek van het Trimbos instituut is gebleken dat ruim een kwart van de kinderen uit groep acht van de basisschool regelmatig energiedrankjes drinkt. De consumptie neemt nog eens toe tijdens het voortgezet onderwijs. De hoeveelheid cafeïne in een energiedrankje komt ongeveer overeen met dat van een kopje koffie. Jonge kinderen kunnen daar veel sterker op reageren dan volwassenen. Deze week wordt er een nieuwe cola gelanceerd met daarin evenveel cafeïne als in een energiedrankje. Dit betekent dus dat er steeds meer producten met cafeïne op markt komen en dat ouders er extra op moeten letten dat hun kinderen niet te veel cafeïne binnenkrijgen. 

Negatieve bijwerkingen

Dr. Stephan Peters, specialist voedselveiligheid bij het Voedingscentrum, geeft uitleg: “Cafeïne heeft een stimulerend effect op stemming en prestatie, maar kan ook behoorlijk negatieve bijwerkingen hebben. Mensen die een te hoge dosis binnenkrijgen, kunnen bijvoorbeeld last krijgen van trillen, prikkelbaarheid, hoofdpijn, duizeligheid en hartkloppingen. Een andere bekende bijwerking van cafeïne is slapeloosheid. Wat te veel is verschilt sterk per persoon. Volwassenen weten vaak zelf wat ze aankunnen, en kunnen signalen in hun lichaam herkennen. Bij kinderen kan cafeïne een veel sterker effect hebben. Een hele kleine dosis kan al leiden tot negatieve bijwerkingen zoals hyperactiviteit, onrust en slapeloosheid. Wij ontraden daarom cafeïnerijke producten bij jonge kinderen.” 

Cafeïnerijke producten 

Het Voedingscentrum maakt onderscheid tussen cafeïnerijke en cafeïnehoudende producten. Cafeïnehoudende producten zijn bijvoorbeeld thee, cola, ice-tea en chocolade. Cafeïnerijke producten zijn: 

  • Koffie
  • Energiedrankjes         
  • Frisdranken met extra cafeïne, te herkennen aan de aanduiding op het etiket
  • Snoepjes met toegevoegd cafeïne. 

Als er veel cafeïne zit in een drankje dan staat er op het etiket: Hoog cafeïnegehalte. Als dit erop staat dan bevat het product meer dan 150 mg/liter cafeïne. Koffie is hierop een uitzondering. Bij cafeïnehoudende producten hoeft geen vermelding op de verpakking te staan.

Bekijk ook het nieuwsitem op RTL met kennisspecialist Stephan Peters

Meer informatie over kinderen en gezond eten vind je in het boek ' Alles over gezond eten en bewegen met kinderen van4-18 jaar'