“Veel kinderen kunnen van ADHD afkomen door een persoonlijk dieet”. Deze veelbelovende conclusie wordt getrokken in een proefschrift dat Lidy Pelsser op maandag 10 oktober verdedigt bij de Radboud Universiteit van Nijmegen.
Pelssers studie wijst op een mogelijke positieve relatie tussen voeding en ADHD. Doorslaggevend bewijs geeft het proefschrift echter niet. Het Voedingscentrum raadt af om zelf met dergelijke diëten te experimenten.
Beter gedrag met persoonlijk dieet
De wetenschappers onderzochten de invloed van een strikt persoonlijk eliminatiedieet op het gedrag van kinderen bij wie ADHD is vastgesteld. Bij een dergelijk dieet worden bepaalde voedingsmiddelen weggelaten. Het gedrag van de kinderen met ADHD verbeterde in sommige gevallen.
Het onderzoek bewijst echter geen oorzakelijk verband tussen voedingsmiddelen en ADHD. Bovendien is gedrag afhankelijk van veel meer factoren dan voeding alleen. Zo valt het niet uit te sluiten dat de extra aandacht die de kinderen kregen tijdens de behandeling een factor van betekenis was. Daarnaast zijn de waarnemingen van het gedrag van de kinderen onder andere gedaan door ouders en leraren, die konden weten wanneer het onderzoek met het dieet werd uitgevoerd.
Voor uitvoering van goed onderzoek, behoren eigenlijk alle deelnemers en waarnemers niet te weten of ze in de controlegroep zitten of niet. Dit was in dit onderzoek klaarblijkelijk niet mogelijk.
Ook experts van het RIVM hebben kritisch gekeken naar dit dieet (en andere diëten) in relatie tot ADHD. Zij stellen dat nog steeds onvoldoende bewijs is geleverd dat specifieke voedingsadviezen de symptomen van ADHD kunnen verergeren of verminderen.
Mogelijke problemen op de lange termijn
Het Voedingscentrum benadrukt dat het weglaten van belangrijke voedingsmiddelen problemen kan veroorzaken voor de groei en ontwikkeling van een kind op lange termijn. De diëten die de kinderen uit de studie volgden, waren strikt persoonlijk. Er is geen standaarddieet dat alle kinderen met ADHD kan helpen. Bovendien levert elk dieet belemmeringen op voor kind en gezin.
Experimenteer niet zelf
Meer onderzoek is nodig om te zien hoe bruikbaar deze behandeling is. Het Voedingscentrum adviseert ouders van kinderen met gedragsproblemen om niet zelf te experimenteren met voeding. Overleg altijd met uw arts.
Geen relatie tussen toevoegingen en ADHD
Tot slot benadrukt het Voedingscentrum, net als Pelsser zelf, dat de studie niet bewijst dat toevoegingen aan voeding, zoals kleurstoffen, ADHD veroorzaken.
Lees hier het volledige RIVM-onderzoek