Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op twee manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Ga naar

Elke dag een ei, kan dat?

5 nieuwe feiten en fabels over eieren

Op de website 'De Waarheid op Tafel' worden fabels en feiten ontrafeld. Bekijk de nieuwe stellingen over eieren, zwangerschap en voedselverspilling. 

Wat denk jij?

Gezond eten is beter voor milieu

12 augustus 2012
Het Voedingscentrum heeft laten berekenen wat de invloed is van ons huidige eetgedrag op het milieu. De resultaten zijn te vinden in het rapport ”Milieudruk van het voedingspatroon in Nederland”.  Een opvallende conclusie luidt: door te eten volgens de richtlijnen van het Voedingscentrum kunnen Nederlanders hun CO2-uitstoot aanzienlijk verminderen.

CO2-uitstoot verbeterenEen stukje vlees of vis ligt niet zomaar op je bord, dat kost grond en energie. En het levert broeikasgassen en afvalstoffen op. Nederlanders stoten gemiddeld  zo’n 11 kilo CO2 per dag uit. Zo’n een derde daarvan komt door onze voeding. 

Mannen en vrouwen

Mannen produceren zo’n 3,5 kilo CO2-uitstoot door hun dagelijkse kost, vrouwen bijna 2,8 kilo. Dat komt voor een deel omdat mannen meer eten dan vrouwen, maar ook omdat zij meer (rund)vlees eten. De vleesproductie –en vooral rundvlees- zorgt voor de hoogste milieubelasting van ons eten. Als een man een keer per week een portie rundvlees vervangt door een plantaardige vleesvervanger (100 gram) zoals een sojaburger, groenteburger, falafal of tofu, dan scheelt dat 8% in zijn wekelijkse uitstoot van broeikasgassen. Voor vrouwen scheelt het 10%. Mannen eten gemiddeld meer dan 100 gram rundvlees per week.

20% minder CO2-uitstoot per dag: makkelijker dan je denkt. 

Al die broeikasgassen hebben een behoorlijke impact op het milieu. Dat weten we inmiddels allemaal. Gelukkig kun je met kleine stappen al veel bijdragen. Door bewust te kiezen wat je eet, kun je jouw klimaatbelasting per dag omlaag brengen, tot 20%. 20% minder CO2-uitstoot in 2020 is de norm waaraan Nederland zich verbonden heeft. Dat staat in het Kyoto-verdrag. 

20% besparen doe je al gemakkelijk, bijvoorbeeld door vlees te vervangen door haring, een eiergerecht of een plantaardige vleesvervanger en een gebakje te laten staan. Het meest valt te besparen bij vlees, zuivel, dranken en extra’s zoals snoep en snacks, wanneer je gaat eten volgens de richtlijnen.  Hier gaan milieuvoordeel en gezondheidsvoordeel vaak hand in hand. 

Kijk ook eens op de voedselafdruk. Daarmee kun je zien wat de invloed is van jouw eetgedrag op het milieu. 

Meer informatie over het onderzoek lees je in Milieudruk van het voedingspatroon in Nederland van Blonk Milieu Advies. 

Praktische tips

Hoe kun je je CO2-uitstoot verlagen? Het Voedingscentrum geeft praktische tips. Elk bolletje hieronder betekent voor mannen zo'n 5% besparing op de CO2-uitstoot. Een besparing van 4 bolletjes (20%) komt overeen met ruim 2.000 kilometer per jaar minder autorijden. Probeer elke dag 4 bolletjes af te vinken.

VLEES  

O O Vervang een portie kipfilet door een eiergerecht

O O Eet een vleesvervanger in plaats van een portie rundvlees 

O O Kies een kleinere portie rundvlees (70 i.p.v. 100 gram) 

O O Kies als broodbeleg een plak kipfilet in plaats van rosbief of rundergehakt

O Vervang een portie varkensvlees door een portie kip                                                 

ZUIVEL 

O 2 glazen sojadrink met calcium in plaats van  2 glazen melk 

O 2 boterhammen met (halva)jam in plaats van 2 met kaas

O 3 boterhammen met halvarine in plaats van roomboter                                                  

DRANKEN 

O 5 koppen thee in plaats van 5 koppen koffie 

O 1,5 liter kraanwater in plaats van 1,5 liter bronwater             

O 2 glazen water in plaats van 2 glazen frisdrank of vruchtensap         

O Als je wijn drinkt, 1 glas wijn minder nemen    

                                                

GEEN EXTRA’S 

O O O 1 roomijsje 

O O 1 gebakje

O 1 reep chocolade (75g)

O 1 snack (kroket) 

O 7 koekjes (biscuit) 

O Bakje pinda’s (130 gram)             

                                     

GROENTE, FRUIT, AARDAPPELEN, GRAANPRODUCTEN

O O Een portie gekookte aardappelen in plaats van frites 

O O Een portie aardappelen in plaats van rijst 

O Een portie aardappels in plaats van pasta 

O Een portie pasta in plaats van rijst

O Een appel en een peer in plaats van 2 stuks tropisch fruit 

O Ontbijt met 2 boterhammen in plaats van een bakje ontbijtgranen

  • De hartige high tea met Pasen 18 apr De paasdagen zijn een genoeglijk moment om samen met je familie of vrienden te tafelen. We geven je tips en recepten voor een hartige high tea. Met kleine hapjes, zodat je...
  • Gezonder kiezen in een speelparadijs 17 apr De gemiddelde binnenspeelplaats maakt het ons vaak niet makkelijk om gezond te eten. Eten meenemen mag niet en patat is alles wat op het menu staat. Maar met een beetje fantasie...