Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg
Menu van de Week Recept van de dag
Denkend aan Italië
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op twee manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Lekker eten met minder zout
Een praktisch boek voor iedereen die minder... Bestel nu € 9,95
Populair
Gezond eten met de Schijf van Vijf
Geheel vernieuwd! Iedereen weet dat gezond... Bestel nu € 9,95
Ga naar

Hoe bewaar ik brood langer?

Zo: vries het in.

Bekijk onze praktische tips om flink op je boodschappen te besparen. Niet alleen op brood, maar ook op pasta, rijst, aardappelen, groente, fruit en zuivel.

Meer tips over brood

Nog meer verleiding tot ongezond snacken door snoepautomaten in bussen

23 januari 2012
Busmaatschappij Connexxion is een proef begonnen waarbij ze in vijftig bussen een snoepautomaat hebben geplaatst. Het Voedingscentrum promoot echter al jaren dat de gezonde keuze makkelijk gemaakt moet worden. Met zo’n extra moment van verleiding tot snacken, lijkt gezond eten alleen maar lastiger te worden.

De snoepautomaten maken deel uit van een groter plan waarbij Connexxion meer service wil bieden aan de klanten. Maar je kunt je natuurlijk afvragen of je als klant blij moet zijn als je ook tijdens je busreis in verleiding wordt gebracht om ongezond eten te kopen. Tijdens de proef zullen de machines namelijk vooral gevuld worden met extra’s die veel calorieën leveren, maar weinig voedingsstoffen, zoals de populaire snoeprepen.

Gezonde keuze

De bedoeling is dat na een jaar in alle bussen van Connexxion zulke automaten hangen. Lichtpuntje is dat de busmaatschappij wil kijken of het mogelijk is om gezondere producten en misschien ook wel fruit aan te bieden in de bus.  

Het Voedingscentrum vindt eten aanbieden in bussen niet wenselijk, maar verkiest gezonde producten in de automaten. Consumenten maken veel voedingskeuzes namelijk onbewust. Wanneer er gezonde producten duidelijk aanwezig zijn, zullen deze ook meer worden gegeten.