Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg
Menu van de Week Recept van de dag
Doe de sinaasappeltwist
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op twee manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Ga naar

Een appel schillen wegens bestrijdingsmiddelen

Is dat nodig?

Het antwoord op deze vraag vind je op de Waarheid op Tafel. Bekijk ook andere prikkelende vragen over bijvoorbeeld brood, eieren en vlees.

Wat denk jij?

Het oerdieet en verzadigd vet

28 maart 2012

“Eten zoals onze voorouders deden in de steentijd, kan bijdragen aan gezond ouder worden”. Dat zegt Remko Kuipers, die op maandag 26 maart in Groningen promoveerde op het ‘Paleo Dieet’. Het Voedingscentrum is het met Kuipers eens dat belangrijke onderdelen van de oerdis, zoals groente, fruit en vis, gezond zijn. 

Hoe een gemiddelde maaltijd van onze verre voorouders er precies uitzag, is niet met zekerheid te zeggen. Volgens Kuipers at men ten opzichte van de huidige voeding in Westerse landen minder koolhydraten en linolzuur (een belangrijk meervoudig onverzadigd vetzuur) en meer eiwitten en visvetzuren. 

Het bestuderen van de oudheid kan interessante aanwijzingen opleveren voor nieuw onderzoek. Maar het gaat te ver om te concluderen dat  het dieet uit de oertijd het risico kan verlagen op hart- en vaatziekten en andere welvaartsziekten in de moderne tijd die in zoveel meer aspecten afwijkt van hoe de mens oorspronkelijk leefde. 

Het effect van dit oerdieet op moderne welvaartziekten is dan ook moeilijk te voorspellen. Deze ziekten ontstaan bovendien meestal op latere leeftijd, terwijl mensen in de oertijd lang niet zo oud werden als tegenwoordig. 

Adviezen verzadigd vet

Het Voedingscentrum kan zich niet vinden in Kuipers’ bewering dat linolzuur ongezond is en verzadigd vet niet. Wij baseren ons hierbij op wetenschappelijke rapporten van de Gezondheidsraad, de EFSA en de WHO, die een overzicht geven van alle wetenschappelijke studies die wereldwijd zijn uitgevoerd.  

De laatste 60 jaar is veel onderzoek gedaan naar het effect van voeding op welvaartsziekten. Om het risico op hart- en vaatziekten te verlagen adviseert de Gezondheidsraad, naast de consumptie van groente, fruit,  vezel en vis, om verzadigd vet in de voeding zoveel mogelijk te verlagen en om verzadigd vet te vervangen door onverzadigd vet, als dat mogelijk is. Het Voedingscentrum heeft deze aanbevelingen, en alle andere adviezen om gezond en gevarieerd te eten, praktisch samengevat in de Schijf van Vijf.