Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Lekker met wortelsalade en volkorenbrood
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Gezond eten hoeft niet duur te zijn

11 januari 2017

Gezond eten lijkt misschien lastig als je weinig te besteden hebt. Toch hoeven gezonde boodschappen niet duur te zijn. Sterker nog: door gezonde keuzes te maken ben je vaak goedkoper uit.

Gezond eten en voldoende bewegen zorgt voor een gezond gewicht en lichaam. Je hebt daardoor minder kans op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en bepaalde vormen van kanker.


Begin met een goede voorbereiding

Goedkoop inkopen doen begint met een goede voorbereiding. Dat betekent dat je eerst de voorraad checkt. Wat is er nog in huis en wat moet daarvan binnenkort op? Door een product dat je op wil maken in te vullen op onze receptensite, krijg je een bijpassend recept.

Tijd om een boodschappenlijstje te maken. Wat heb je écht nodig? Probeer een weekmenu te maken. Als je minder vaak naar de supermarkt gaat, word je minder verleid om extra aanbiedingen te kopen, die je niet nodig hebt.

Bewust boodschappen doen

Of je nu in de winkel of op de markt koopt: let op de aanbiedingen. Vaak zijn de aanbiedingen minder gezonde producten, zoals chips of koek. Kies voor de gezonde aanbiedingen. Natuurlijk kan je een broccoli voor een actieprijs kopen als je eigenlijk een bloemkool op je boodschappenlijstje hebt staan.

Als langhoudbare producten, zoals rijst, pasta of ingeblikte of diepvriesgroente in de aanbieding zijn, is het slim om ze in te slaan. Zorg wel dat ze opraken.

Kies voor groente en fruit

Sommige groenten en fruit zijn goedkoper in een bepaald seizoen. Kies vooral voor deze seizoensproducten. Een handig hulpmiddel hiervoor is de groente- en fruitkalender van Milieu Centraal. Groente uit blik, pot (neem de varianten zonder toegevoegd(e) zout of suiker) of diepvries of ongesneden groenten zijn vaak goedkoper dan voorgesneden groenten: kijk en vergelijk de prijzen.

Vervang vlees en vis (af en toe)

Vlees en vis zijn verreweg het duurste onderdeel van de maaltijd. Peulvruchten zijn goedkoper én goede vleesvervangers. In een maaltijd kun je een portie vlees van 100 gram vervangen door 135 gram (2-3 opscheplepels) peulvruchten. Probeer wel elke week 1 keer vis te eten. Goedkopere vis uit de diepvries of bijvoorbeeld sardientjes uit blik is een prima keuze.

Recepten voor 2 euro per persoon

Wil je minder uitgeven aan je dagelijkse boodschappen, maar wel lekker en gezond eten? Met de recepten uit het boek Lekker voor weinig zet je een heerlijke maaltijd op tafel en hoef je toch niet diep in de buidel te tasten. Alle menu’s zijn gebaseerd op de Schijf van Vijf en kosten gemiddeld €2,- per persoon.

Nieuw: Het kookboek Schijf van Vijf

Waar heb jij zin in vandaag? Genieten is volgens ons onmisbaar als je gezond wil eten. Ons nieuwste kookboek staat daarom vol recepten die gezond eten makkelijk maken. Ontdek alle mogelijkheden en volg je smaak!