Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Herfstachtig genieten
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Genoeg eiwit eten gaat ‘vanzelf’

30 juli 2014
Bang dat je niet genoeg eiwit binnenkrijgt? Dat lijkt niet nodig, want onderzoekers zagen dat het lichaam zelf regelt dat je er genoeg van eet. Te veel is eerder een probleem, want dierlijke producten met veel eiwit zijn vaak niet zo milieuvriendelijk. 
Over de hele wereld eten mensen ongeveer evenveel eiwitten, wat voor voedingspatroon ze er ook op na houden. Dit komt doordat het lichaam ‘trucjes’ heeft om te zorgen dat je altijd genoeg eiwit eet.

Onderzoekers waren benieuwd hoe dit zat en lieten proefpersonen 16 dagen lang weinig of juist veel eiwit eten. Daarna schotelden ze hen een buffet voor met eiwitrijke en eiwitarme producten, en zoete en hartige producten.

Wat blijkt? Mensen die weinig eiwit hadden gegeten, gaven bij het buffet de voorkeur aan hartige producten. Blijkbaar leiden ze uit de smaak af dat er waarschijnlijk veel eiwitten in zitten. In een andere meting werd gekeken met een fMRI-scan hoe hun hersenen reageerden op de geuren van eten en een andere groep vulde een vragenlijst in. Ook hier bleek een voorkeur voor hartig bij de mensen die weinig eiwitten hadden gegeten. Het volledige onderzoek verscheen in The American Journal of Clinical Nutrition.

Meer dan genoeg 

Gemiddeld hebben gezonde mensen per kilogram lichaamsgewicht 0,8 gram eiwit per dag nodig. Dat komt neer op zo’n 56 gram eiwit voor iemand van 70 kilo. Uit de Voedselconsumptiepeilingen blijkt dat Nederlanders gemiddeld meer dan genoeg eiwit binnenkrijgen. Mannen tussen 19 en 30 jaar eten zo’n 95 gram eiwit per dag en vrouwen in die leeftijd circa 68 gram. 

We eten gemiddeld meer eiwit dat uit dierlijke producten afkomstig is dan uit plantaardige producten. Dierlijke eiwitten zitten vooral in vlees, vis, melk, kaas en eieren. Plantaardige eiwitten zitten vooral in brood, graanproducten, peulvruchten, noten en paddenstoelen. 

Gezond en toch duurzaam

Volgens de Gezondheidsraad eet je met de Schijf van Vijf gezond én milieuvriendelijk. Door te eten volgens de Schijf voorkom je dat je te veel vlees en zuivel eet, en daarmee vermindert het landgebruik en de uitstoot van broeikasgassen.

Praktische tips:

  • Eet kleinere porties vlees of kies vaker vleesvervangers. Goede opties zijn: peulvruchten, noten, soja (tofu, tempé) en kant-en-klare vleesvervangers op basis van tarwe, soja of lupine.
  • Eet minder zuivel. Dat kan het beste door weglaten van producten die niet in de Schijf staan, de zogeheten uitzonderingsproducten. Denk aan: volvette kaas, roomboter, ijs, koffiemelk, slagroom, gezoete zuiveltoetjes en kookroom.

Meer informatie over eiwitten in de encyclopedie 
Meer over duurzaam eten   op de speciale pagina

Elke 2 weken de laatste updates
Meld je aan en ontvang

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.