Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg
Menu van de Week Recept van de dag
Doe de sinaasappeltwist
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op twee manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Ga naar

Een appel schillen wegens bestrijdingsmiddelen

Is dat nodig?

Het antwoord op deze vraag vind je op de Waarheid op Tafel. Bekijk ook andere prikkelende vragen over bijvoorbeeld brood, eieren en vlees.

Wat denk jij?

Eindexamen? Eet goed en blijf scherp!

14 mei 2012

Hoe haal je je examens? Door te leren natuurlijk! Als je de juiste dingen eet, blijf je tijdens het leren scherp en alert. De beste tips om vol energie de examenperiode door te komen en te slagen vind je hieronder.

Zeker doen!

  • Eet gezond. Hoe? Kijk hieronder voor een voorbeeldmenu met een boost!
  • Neem tijd om te eten. Eet altijd ontbijt, lunch én avondeten: zo heb je de hele dag door volop energie.
  • Vergeet ook niet om te blijven drinken. Drink elke dag 1,5 liter vocht bijvoorbeeld water of thee.  

Niet nodig

  • Vitaminepillen: het is niet bewezen dat je er beter door gaat presteren
  • Energiedrankjes: teveel ervan kan zelfs negatief werken, omdat je dan niet meer kan slapen ’s nachts.
  • Druivensuiker: als je normaal eet, heb je deze suikers niet nodig.  

Niet doen!

  • Eet niet tijdens het leren. Je eet dan niet met aandacht en voor je het weet heb je een hele zak chips weggewerkt.
  • Vermijd alcohol. Het klinkt misschien ontspannend, zo’n biertje voor het slapen gaan, maar dat is het niet. Je slaapt goed in, maar raakt niet goed uitgerust.
  • Drink ’s avonds geen cafeïnehoudende dranken meer. Koffie, energiedrankjes en cola houden je veel te wakker.  

Examenmenu 2012

Een menu bomvol goede koolhydraten en eiwitten, ijzer en B-vitamines voor de brains helpt je door de examens heen. Met een pittige chocoladedrank in de namiddag voor een extra boost.

De hoeveelheden in dit dagmenu zijn gebaseerd op de aanbevolen hoeveelheden voor een meisje van 14 t/m 18 jaar. Jongens kunnen 2 tot 3 belegde boterhammen en een stuk fruit extra nemen.

Ontbijt:

  • Een volkoren boterham dun besmeerd met halvarine, belegd met een plakje belegen 30+ kaas
  • Een volkoren boterham dun besmeerd met halvarine en appelstroop
  • Beker halfvolle melk of karnemelk

Tussendoor: Koffie of thee met een mueslibol besmeerd met halvarine

Lunch: Clubsandwich met komkommer, paprika, ham en feta light

Bereidingswijze:

  • Besmeer 3 sneetjes volkorenbrood dun met halvarine.
  • Beleg 1 sneetje brood met plakjes komkommer en een plakje ham.
  • Leg er een sneetje brood op en beleg die met reepjes geroosterde paprika (pot) en wat verkruimelde feta light.
  • Dek af met de andere boterham.
  • Steek er 2 satéprikkers in en snijd het brood diagonaal eenmaal door.

Tussendoor:

  • Thee met plak ontbijtkoek
  • Stuk fruit, bijvoorbeeld een appel of peer

Om wakker te blijven: Pittige chocoladedrank

Bereidingswijze:

  • Breng ½ dl water (50 cl) aan de kook. Los er ½ eetlepel oploskoffie in op.
  • Roer er 1 zakje vanillesuiker,1 eetlepel suiker, een mespunt kaneel en 1½ dl halfvolle melk door en breng dit aan de kook.
  • Breek 25 gram pure chocolade in stukjes en laat de stukjes in de melk smelten.
  • Klop met een garde tot de drank wat dikker wordt.
  • Strooi er een beetje chilipoeder over.

Warme maaltijd: Turkse broodpizza met sardientjes en groenten

Bereidingswijze:

  • Snijd een bruin Turks brood in de lengte doormidden. zodat er 2 pizzabodems ontstaan. Eén pizzabodem per persoon is voldoende.
  • Beleg de bodem met tomatensaus uit een potje of blikje, 1 in dunne ringen gesneden prei, plakjes champignons, plakjes courgette en stukjes sardientjes (blik).
  • Strooi er wat geraspte 30+ kaas over.
  • Bak de pizza in een hete oven op 220°C in ca. 10 minuten gaar en knapperig.

Lekker met sla met komkommer en augurkjes.

Toetje: magere yoghurt gemengd met een lepeltje jam, ½ appel in blokjes en 2 eetlepels muesli.

Avond:

Smoothie van het sap van 2 sinaasappels, een halve banaan en 1 dl magere yoghurt. Stop dit in de blender tot het egaal is. Serveer het in een hoog glas met 2 rietjes.