Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg
Menu van de Week Recept van de dag
Met reepjes pittige chorizo
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op twee manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Ga naar

Een appel schillen wegens bestrijdingsmiddelen

Is dat nodig?

Het antwoord op deze vraag vind je op de Waarheid op Tafel. Bekijk ook andere prikkelende vragen over bijvoorbeeld brood, eieren en vlees.

Wat denk jij?

Eet niet te veel rood vlees

15 maart 2012
“Veel rood vlees eten kan het risico verhogen dat je sterft aan de gevolgen van hart- en vaatziekten of kanker”. Dat zeggen onderzoekers van Harvard Medical School na een studie onder 120.000 Amerikaanse artsen en verpleegkundigen. Dit resultaat bevestigt eerdere onderzoeken die een verband hebben ontdekt tussen rood vlees eten en hart- en vaatziekten en kanker.

Rood vlees is vlees van koe, varken, schaap of andere zoogdieren. Gevogelte valt er niet onder. Met rood vlees wordt niet per se rauw of ondoorbakken vlees bedoeld; bewerkte vleeswaren (zoals worst) en gaar vlees van zoogdieren zijn ook rood vlees.

Volgens de onderzoekers daalt het risico op vroegtijdig overlijden, als een portie rood vlees wordt vervangen door een portie vis, gevogelte, noten, peulvruchten, magere zuivel of volkoren graanproducten. De mogelijke boosdoeners in rood vlees zijn verzadigd vet, cholesterol en heemijzer, schadelijke PAK’s die worden gevormd bij de bereiding, of zout en nitriet in bewerkte vleesproducten.

Tegelijk levert vlees belangrijke voedingsstoffen zoals ijzer, eiwitten en B-vitamines. Je hoeft vlees, inclusief rood vlees, daarom niet te laten staan. Het Voedingscentrum adviseert alleen om niet elke dag vlees te eten en te variëren met vlees, vleeswaren, ei, vis en vleesvervangers.

De aanbevolen hoeveelheid vlees voor volwassenen (hieronder vallen vlees, vleeswaren, ei, vis en vleesvervangers) is 100 tot 125 gram per dag.

Het Voedingscentrum adviseert van rood vlees maximaal 500 gram per week te eten.

Eet bovendien geen verbrand vlees, want dan krijg je mogelijk PAK’s binnen. Dit zijn schadelijke stoffen die kunnen ontstaan bij verbranding van organisch materiaal bij hoge temperaturen. Je kan de vorming van PAK's voorkomen door te zorgen dat geen zwarte randjes of zwarte korstjes ontstaan bij de bereiding van eten.