Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op twee manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Ga naar

Elke dag een ei, kan dat?

5 nieuwe feiten en fabels over eieren

Op de website 'De Waarheid op Tafel' worden fabels en feiten ontrafeld. Bekijk de nieuwe stellingen over eieren, zwangerschap en voedselverspilling. 

Wat denk jij?

Eet bewust, denk aan je voetafdruk

21 mei 2012

Uit het Living Planet Report van het Wereld Natuur Fonds blijkt dat Nederland in de top 10 staat van landen met de grootste ecologische ‘voetafdruk’. Er is veel grond nodig om ons consumptiepatroon vol te houden, Nederlanders reizen relatief veel en eten graag vlees en zuivel. De aarde wordt zo behoorlijk belast. Toch kun je je steentje bijdragen en zo de druk op de aarde helpen tegengaan. 

Test jouw voedselafdruk

Op de website van het Wereld Natuur Fonds (WNF) kun je testen hoe het staat met jouw ecologische voetafdruk. De test geeft een goed overzicht van hoe jij in je dagelijks leven rekening houdt met het milieu. In de test zijn ook een paar vragen opgenomen over  je voedingspatroon, want ook je voedingspatroon is een belangrijk onderdeel van je ecologische voetafdruk, ongeveer 30%.

Wil je weten hoe het staat met jouw eetpatroon en hoe je (nog) beter rekening kunt houden met het milieu? Doe dan de  Voedselafdruk van het Voedingscentrum. Deze test geeft een compleet beeld van jouw voedingspatroon en hoe bewust jij -als je eet en drinkt- omgaat met de aarde. De test geeft ook specifieke tips over hoe je bewuster om kunt gaan met het milieu. De test is vernieuwd en maakt gebruik van de laatste richtlijnen van het Global Footprint Network.

We geven alvast 5 nuttige tips om bewuster met je eetgedrag om te gaan.

Minder vlees

Nederlanders eten doorgaans meer vlees dan aanbevolen. Neem eens een kleinere portie (minder dan 75 gram) en kies voor de afwisseling eens vis, ei of vleesvervangers. Kip belast het milieu minder dan varkensvlees en rundvlees. Wissel vleeswaren op je brood af met zoet beleg.

Bewust boodschappen doen

Boodschappen doen met de auto kost veel energie. Veel meer dan het efficiënte transport van eten in vrachtauto’s. Zoek een winkel in de buurt en doe de boodschappen op de fiets of lopend.

Let op wat je drinkt

Dranken scoren vaak hoog in de Voedselafdruk, of het nu gaat om koffie, frisdrank, vruchtensap, wijn of bier. Drink bij voorkeur kraanwater. Hergebruik je eigen flesje om water onderweg of op het werk/ de school mee te nemen. Drink voldoende (1,5 liter per dag) en drink alcohol met mate. Thee heeft een lagere score dan koffie.

Energiebewust koken

Door kleine maatregelen kun je koken met minder energie.

 • Gebruik een pan die niet groter is dan nodig. Doe de deksels op de pannen, of gebruik een snelkookpan.

• Kook aardappels en groenten in een klein laagje water. Pasta, rijst en eieren kun je na laten garen door het vuur uitzetten 2 minuten nadat het water begint te koken.

• Ontdooi producten eerst in de koelkast, voordat je ze gaat verhitten.

• Koken op gas kost het minste energie. Als je elektrisch, keramisch of op inductie kookt, kies dan voor groene stroom. Door het gas bij het verhitten en koken op de helft te zetten, bespaar je uiteindelijk energie, ook al duurt het koken langer.

Duurzame vis

Kies voor duurzaam gevangen vis, zoals haring en koolvis, of schaal- en schelpdieren, zoals mosselen en garnalen. Let op het MSC-keurmerk of gebruik de VISwijzer en let hierbij op ‘prima keuze’ of ‘tweede keuze’. Of koop verantwoorde kweekvis.