23 mei 2011
Deze week
verscheen een nieuw Europees onderzoek waaruit zou blijken dat juist een lage
inname van zout het risico op sterfte door hart- en vaatziekten verhoogt.
Verwarrend, maar het Voedingscentrum is helder: eet niet te veel zout!
Voor het onderzoek,
dat werd uitgevoerd aan de Universiteit van Leuven, werden 3700 Europeanen
gevolgd die waren ingedeeld aan de hand van hun vermeende zoutconsumptie.
Gemiddeld werden de proefpersonen 8 jaar gevolgd. Uit de resultaten bleek dat de deelnemers die het laagst scoorden op zoutinname vaker stierven als gevolg
van een hartziekte.
Geen aanpassing richtlijn
Het
vooraanstaande Amerikaanse onderzoeksinstituut Harvard School of Public Health
reageerde vervolgens op dit onderzoek. Zij zagen verschillende
onzorgvuldigheden in het onderzoek. Harvard blijft bij het standpunt dat zout
matigen het risico op hart- en vaatziekten kan verlagen.
Ook het
Voedingscentrum is duidelijk: de huidige wetenschap wijst er op dat minder zout
eten leidt tot een lagere bloeddruk en daarmee het risico op hart- en
vaatziekten verkleint. Meer lezen over je gezondheid en zout? Lees onze aanbeveling in de Schijf van Vijf.