Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg
Menu van de Week Recept van de dag
Indrukwekkend eenvoudig
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op twee manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Lekker eten met minder zout
Een praktisch boek voor iedereen die minder... Bestel nu € 9,95
Populair
Gezond eten met de Schijf van Vijf
Geheel vernieuwd! Iedereen weet dat gezond... Bestel nu € 9,95
Ga naar

Geef ziekmakers geen kans

Snij vlees op een aparte snijplank

Jaarlijks lopen ongeveer 700.000 Nederlanders een voedselinfectie op. Slechte hygiëne is meestal de oorzaak. Door veilig om te gaan met je eten, voorkom je dat je ziek wordt. Hoe je dat doet? Let goed op bij het kopen, wassen, scheiden, koelen en verhitten van voedsel.

Zo eet je veilig

Alleen rauw eten niet gezond

24 mei 2011

Raw-foodisme of crudivorisme is niet nieuw, maar eens in de zoveel tijd duikt dit dieet van uitsluitend rauw voedsel weer op in de media. De veronderstelde voordelen van deze eetwijze wegen bij lange na niet op tegen de nadelen. Uiteindelijk leidt zo’n eenzijdige voeding tot ondervoeding en tekorten. Het Voedingscentrum raadt dit raw food-dieet dan ook sterk af.  

Raw-foodisten eten alleen voedsel dat niet wordt gekookt, gebakken, gestoomd of gebraden. De maaltijden bestaan voornamelijk uit rauwe groente, fruit, (gekiemde) zaden, noten en zeewier. Dit zou volgens aanhangers als voordeel hebben dat je extra enzymen binnenkrijgt voor de spijsvertering. Maar diezelfde enzymen worden bij een normaal voedingspatroon gemakkelijk door het eigen lichaam zelf aangemaakt.  

Rauwkost levert ook niet méér voedingsstoffen op dan gekookte groente. Doordat koken de celwandstructuur open breekt, kan het lichaam veel groente beter verteren en de voedingsstoffen makkelijker opnemen. Lycopenen kunnen bijvoorbeeld beter worden opgenomen uit tomaten uit blik en tomatenketchup dan uit verse tomaat. Hetzelfde geldt voor vitamines, carotenoïden en andere voedingsstoffen uit bereide producten.  

Tekorten

In theorie is het mogelijk om alle voedingsstoffen binnen te krijgen met uitsluitend rauw voedsel. Maar daarvoor moeten er zulke grote hoeveelheden worden gegeten, dat een mens dat in de praktijk niet in een dag op kan eten.  

Het voordeel van gekookte groente is dat het gemakkelijker is er veel van te eten. Door verhitten treden wel verliezen op maar gekookte groente vaak bevatten per gram toch  meer voedingstoffen dan rauwe groente, omdat ze door het kookproces vocht verliezen.  

Omdat raw-foodisten te weinig rauwe groente kunnen eten om een volwaardige maaltijd binnen te krijgen, hebben ze vaak last van ondergewicht. Ook krijgen ze al gauw te weinig ijzer, vitamine B2, vitamine B12 en calcium binnen. Onder raw-foodisten komt meer tandbederf voor, en een ontregelde menstruele cyclus bij vrouwen en een groeiachterstand bij kinderen.  

Niet alles koken

Groente als sla en komkommer hoef je natuurlijk niet koken. Dus wanneer je voor een deel je groente rauw eet en vers fruit eet, is dat prima. Om zoveel mogelijk verschillende voedingsstoffen binnen te krijgen is het zelfs het beste om gevarieerd te eten, dus zet zowel rauwkost als gekookte groente op je menu! 

Door gevarieerd te eten, is de kans het grootst dat je voldoende van alle voedingsstoffen binnenkrijgt. Eten uit alle vakken van de Schijf van Vijf, is hierbij een goed uitgangspunt. Kijk hier wat dat voor jou betekent.