Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Basilicum maakt het af
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Afbeelding van portie op verpakking helpt bij inschatten van de portie

21 april 2016
Mensen eten minder uit een verpakking snacks wanneer ze een afbeelding van een aanbevolen portie zien. Slechts het aantal grammen van een portie vermelden werkt niet.
Dit blijkt uit promotieonderzoek van Iris Versluis van Erasmus Universiteit Rotterdam. 

Portiegrootte-effect

Het is al langer bekend dat grotere porties en verpakkingen zorgen voor het portiegrootte-effect: we zijn geneigd om meer te eten als we iets aangeboden krijgen in grotere porties. Zo worden we aangezet tot overeten zonder dat we het zelf doorhebben. Versluis onderzocht hoe je het portiegrootte-effect kunt voorkomen. 

Afbeelding van een normale portie

In het onderzoek van Versluis namen de proefpersonen minder van zoete of hartige snacks zoals chocopinda’s en borrelnoten wanneer de portie als afbeelding was weergegeven. Als alleen de grammen werden vermeld was er geen effect te zien. Blijkbaar is alleen het vermelden van grammen niet duidelijk genoeg.

Versluis concludeert dat de invloed van portie- en verpakkingsgrootte verminderen moeilijk is, maar niet onmogelijk. Mensen die gemotiveerd zijn om te letten op wat ze eten, zijn in staat zich te beheersen, maar hebben wel een beetje hulp nodig. Eén van die hulpmiddelen is het plaatsen van een afbeelding van de portiegrootte op de verpakking. Grote porties vinden mensen nu vaak normaal. Foto’s van juiste porties kunnen dit vertekende beeld een beetje terugdraaien. Zo’n afbeelding blijkt beter te werken dan een portieaanduiding alleen in grammen. 

Industrie aan zet

Kleinere verpakkingen zijn de meest logische oplossing om het portiegrootte-effect tegen te gaan. Als er toch gekozen wordt grotere verpakkingen op de markt te brengen, geef dan met een afbeelding aan wat een verantwoorde portie is, vindt het Voedingscentrum. Het is een simpele maatregel die ervoor kan zorgen dat mensen minder snacken.

Wat kun je nu al zelf doen?

  1. Kies voor kleinere verpakkingen. Laat je niet verleiden tot het kopen van extra grote ‘XL’ of ‘familieverpakkingen’. Ze zijn verhoudingsgewijs misschien goedkoper, maar je bent daardoor eerder geneigd om meer te eten dan goed voor je is.
  2. Check het etiket voor de portieaanduiding. Maar let op: op een verpakking staat niet altijd de portie die je er daadwerkelijk van eet of drinkt. Bijvoorbeeld: biscuits waarvan er 3 in een verpakking zitten. Je bent geneigd om ze alle 3 op te eten, terwijl de portie-aanduiding van de fabrikant (inclusief voedingswaarde-informatie) slechts betrekking heeft op 1 biscuit.
  3. Weeg de hoeveelheid in de portieaanduiding eens af. Hoe ziet die portie eruit in je hand? Zo krijg je inzicht in hoeveel je eet.
  4. Laat je inspireren door snacks die 100% Schijf van Vijf zijn, zoals een handje ongezouten noten of een paar gedroogde vruchten. Meer gezonde snacks.
‘Kies Ik Gezond?’-app
Gezonder kiezen op basis van wat jíj belangrijk vindt

We lanceren de gratis ‘Kies Ik Gezond?’-app. Daarmee scan, zoek en vergelijk je producten. Je kunt in één oogopslag zien wat een gezondere keuze is.