Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg
Menu van de Week Recept van de dag
Vis op vrijdag
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op twee manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Ga naar

Elke dag een ei, kan dat?

5 nieuwe feiten en fabels over eieren

Op de website 'De Waarheid op Tafel' worden fabels en feiten ontrafeld. Bekijk de nieuwe stellingen over eieren, zwangerschap en voedselverspilling. 

Wat denk jij?

Eieren en pasen

3 april 2013

Hopelijk heeft de paashaas een grote mand bij zich, want Nederlanders eten massaal eieren tijdens Pasen.

Wat kun je allemaal doen met eieren? Hoeveel eieren zijn gezond en hoe houd je rekening met dierenwelzijn?

6 paasbeste recepten

Heb je zin om zelf iets lekkers te maken met ei in het Paasweekend? Laat je inspireren door: 

  1. Ei in een potje
  2. Omeletrolletjes 
  3. Omelet met bosuitjes en kaas
  4. Kruidig roerei
  5. Eieren in kokossaus
  6. Gevuld paasei

Hoe gezond is een ei?

Eieren bevatten goede voedingsstoffen en passen in een gezond en gevarieerd eetpatroon. 3 eieren per week is voor een gezond mens prima. Voor mensen met een hoog cholesterol is het niet verstandig om meer eieren te eten.  

Ei is een mix van eiwit, vet en een beetje koolhydraten. Ook bevatten ze vitamine B12 en vitamine D en mineralen als ijzer en zink. Het aantal kilocalorieën voor een gekookt ei (maat S) ligt tussen de 60 en 70. 

Dierenwelzijn

Hoe weet je of de kip die jouw eitje heeft gelegd een goed leven heeft gehad? De Boodschappenhulp Dierenwelzijn geeft je alle informatie om bewust te kiezen. 

Veilig

Eieren en salmonella: je hoort er veel over. Van salmonella kun je flink ziek worden. Wil je een besmetting voorkomen, bekijk dan de tips in onderstaande kaart  5x Veilig met eieren.

Deze voorzorgsmaatregelen zijn met name belangrijk voor risicogroepen, zoals jonge kinderen, ouderen, zwangeren en zieken. Zij kunnen beter ook geen producten met rauwe eieren eten.