Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Een feestje op je bord
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Hulp bij zwangerschapskwaaltjes

Tijdens de zwangerschap kun je last hebben van zwangerschapskwaaltjes, zoals verstopping, brandend maagzuur en misselijkheid. Daar kun je soms iets met voeding aan doen. 
Tijdens de zwangerschap kun je ook een aandoening krijgen waarvoor je naar de arts moet. Lees daar meer over bij ziekte en zwangerschap.

Welke kwaaltjes heb jij?

Lees hieronder onze tips bij zwangerschapskwaaltjes. Probeer uit wat voor jou werkt.

Zwangerschapsmisselijkheid

Neem bij misselijkheid tijdens de zwangerschap direct iets te eten en drinken bij het wakker worden. En eet regelmatig over de dag verdeeld kleinere porties. Het is niet erg als je wat afvalt in de periode dat je misselijk bent. 
Let op, neem geen kalebaskalk (pimba) bij misselijkheid. De grote hoeveelheid lood in kalebaskalk is namelijk schadelijk voor je baby.

Overgeven tijdens je zwangerschap

Sommige vrouwen hebben de pech dat ze veel moeten overgeven. De baby heeft daar niet zo snel last van. De zwangerschapshormonen in je lichaam zorgen ervoor dat de baby voorrang krijgt en voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Neem wel contact op met de verloskundige of huisarts:

  • als het vele overgeven na een paar weken niet ophoudt.
  • als je zelfs geen vocht meer binnen kunt houden.
  • als je meer dan 5% van je gewicht verliest dat je had voor je zwangerschap. Bijvoorbeeld: je woog 70 kilo voor je zwangerschap en nu 66,5 kilo. Dan ben je dus 5% afgevallen.

Moeheid

Tijdens de zwangerschap is je lichaam hard aan het werk. Er wordt extra bloed aangemaakt, je baarmoeder groeit, de organen van de baby worden aangelegd, enzovoort. Rusten is het enige wat echt helpt. En eet gezond, ook als je geen trek hebt. Te moe om te koken? Bekijk dan deze 3 tips: 

Vocht vasthouden

Maak je geen zorgen als je vocht vasthoudt, dat is heel normaal. Gemiddeld kom je daardoor zo’n 2 kilo aan. Drink lekker veel (in ieder geval 1,5 tot 2 liter), want drinken helpt om extra vocht sneller af te voeren.


Brandend maagzuur

Hoe verder in de zwangerschap, hoe groter de baby en hoe meer druk je op je maag krijgt. Daardoor kun je soms last kunt hebben van brandend maagzuur. Zwangerschapshormonen kunnen ook de boosdoener zijn.

Het helpt om goed rechtop te gaan zitten als je eet, zodat je maag niet in de knel raakt. Eet en kauw goed. Rust voor en na de maaltijd even uit voordat je opstaat. Eet liever 6 keer per dag een kleine maaltijd, dan 3 keer per dag een bord vol. En let op met cafeïne, vet, kauwgum en zure vruchtensappen. Overleg altijd met je verloskundige of huisarts als je maagzuurmedicijnen wilt gebruiken. Lees meer tips.

Verstopping door de zwangerschap

Door de zwangerschapshormonen of eventueel ijzerpreparaten kun je last hebben van verstopping. Een tijdje na de bevalling gaat dat vanzelf over. In de tussentijd helpt het vooral om veel vezels te eten. Lees tips om meer vezels te eten. Drink verder 1,5 tot 2 liter vocht per dag. Ook kan het helpen om rustig te eten op regelmatige tijden, goed te ontbijten en minimaal een halfuur per dag te bewegen. Ga bij aandrang meteen naar de wc en neem vervolgens de tijd. Wil je een laxeermiddel gebruiken? Overleg dat eerst met je verloskundige of huisarts.

Gebrek aan eetlust aan het einde van je zwangerschap

Tegen het einde van je zwangerschap zit de baby vaak zo dicht op je maag dat je niet veel meer kunt eten. Je krijgt dan minder eetlust. Maak je daarover geen zorgen. Probeer kleine maaltijden te eten. Eet liever 6 keer per dag een kleine maaltijd, in plaats van 3 keer een bord vol.

Werk en zwangerschap

Heb je last van kwaaltjes en beïnvloedt dat je werk? Of beïnvloedt je werk de zwangerschap? Werkgevers zijn verplicht rekening te houden met je en ervoor te zorgen dat het werk geen schadelijke gevolgen heeft voor je zwangerschap. Zo heb je recht op bijvoorbeeld een extra pauze. Op www.arboportaal.nl vind je al je rechten.

Zet je koelkast op 4 °C

Met de nieuwe koelkastthermometer

Met de nieuwe koelkastthermometer van het Voedingscentrum zie je in één oogopslag of je koelkast koud genoeg staat. 4 °C is de ideale temperatuur. Eten en drinken blijft dan langer goed en bacteriën krijgen minder kans.