Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg
Menu van de Week Recept van de dag
Een heerlijke mond vol
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op twee manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Lekker eten met minder zout
Een praktisch boek voor iedereen die minder... Bestel nu € 9,95
Populair
Gezond eten met de Schijf van Vijf
Geheel vernieuwd! Iedereen weet dat gezond... Bestel nu € 9,95
Ga naar

Zo voorkom je kerstkilo's

Tijdens de feestdagen liggen allerlei verleidingen op de loer. Je agenda staat vol met afspraken: etentjes met vrienden, uitgebreide ontbijtsessies en familiebrunches. Met lekkere hapjes en drankjes. Zo weersta je de verleiding beter. Bekijk onze tips

Wat kun je beter niet geven aan je kindje?

Eigenlijk kun je alle gezonde producten die je zelf eet ook aan je kind geven, zoals fruit, groenten, vlees en brood. Maar er zijn uitzonderingen. In de tabel hieronder vind je wat je beter niet en niet te veel kunt geven.
Wat je wél kunt geven? Dat lees je bij de oefenhapjes en de eerste hapjes vanaf 8 maanden

Tabel: wat kun je beter niet geven aan je kind?

De tabel geldt voor kinderen vanaf 4 maanden tot 1 jaar. Vanaf 1 jaar eten kinderen al echte maaltijden en gelden de adviezen voor dreumes en peuter.

Uitleg ‘Geef niet’

Maak je niet ongerust als je één keer een product uit de ‘Geef niet’-categorie hebt gegeven. De kans dat het ook echt schadelijk is voor je kind is klein. Maar geef het in het vervolg liever niet meer.

Uitleg ‘Geef niet te veel’

Sommige producten zijn in grote hoeveelheden niet goed voor je kind. Bedenk sowieso dat tot 8 maanden de melkvoedingen het belangrijkst zijn. Tot 8 maanden geef je hapjes in heel kleine hoeveelheden. Pas vanaf 8 maanden gaat de vaste voeding een deel van de melkvoedingen vervangen. 
 
Wat kun je beter niet geven aan je kind (4 maanden tot 1 jaar)
Wil je weten waarom? Klik op de naam van de productgroep. 
 
Vlees, vis, schaal- en schelpdieren en eieren
In rauw vlees, rauwe vis en rauwe eieren kunnen ziekmakende bacteriën zitten. Jonge kinderen zijn daar extra gevoelig voor. Doorbak of kook deze producten altijd goed gaar. Goed verhitten doodt namelijk de bacteriën. Bewaar geopende vleeswaren maximaal 4 dagen in de koelkast. Lever bevat erg veel vitamine A. Een teveel kan bijvoorbeeld leiden tot hoofdpijn, misselijkheid, duizeligheid en vermoeidheid bij je kind.
sluiten
    Geef
niet
  Geef niet te veel
Rauw vlees en producten van rauw vlees, zoals filet américain, ossenworst, carpaccio of niet-doorbakken tartaar. Rauwe schaal- en schelpdieren. Rauwe of voorverpakte gerookte vis. Rauwe eieren.
   X     
Lever
   X     
Broodbeleg en honing

Het is bij de eerste hapjes nog niet nodig om het brood te beleggen. Besmeren met zachte dieetmargarine is al genoeg. Maar beleggen kan wel. Kijk bij de belegtips voor dreumes en peuter. Kijk in ieder geval uit voor de onderstaande producten. (Smeer)leverworst bevat veel vitamine A. Een teveel kan bijvoorbeeld leiden tot hoofdpijn, misselijkheid, duizeligheid en vermoeidheid bij je kind. In gewone smeerkaas zit te veel zout. En de nieren van jonge kinderen kunnen nog niet veel zout aan. Neem 30+ smeerkaas met minder zout. Honing geef je pas vanaf 1 jaar, omdat het besmet kan zijn met een bacterie waar jongere kinderen erg ziek van kunnen worden. 

sluiten
    Geef
niet
  Geef niet te veel
Leversmeerworst of leverpaté 
      Niet meer dan 1 à 2 boterhammen per week.*
Gewone smeerkaas
      Niet meer dan 1 à 2 boterhammen per week.* 
Honing     X    
Melk en melkproducten
Wacht met het geven van gewone melk tot je kind 12 maanden oud is. Geef tot die tijd borstvoeding of flesvoeding (volledige zuigelingen voeding tot 6 maanden, opvolgmelk vanaf 6 maanden). Gewone melk bevat te weinig ijzer en goede vetten voor kinderen van die leeftijd. Een beetje magere- of halfvolle yoghurt als toetje is wel prima, zolang borstvoeding of opvolgmelk maar de grootste melkbron blijft. 
sluiten
    Geef
niet
  Geef niet te veel
Gewone melk
   X  
Chocolademelk en zuiveldranken met een zoete smaak, zoals Fristi en Yoki.
   X  
Magere- of halfvolle yoghurt 
      Vanaf 8 maanden kan een beetje als toetje wel, zolang borstvoeding of opvolgmelk maar de grootste melkbron blijft. 
Drinken
In frisdrank en in vruchtensap zit veel suiker. Wel 4 suikerklontjes per glas. Ook limonadesiroop en diksap zijn erg zoet. In light frisdranken zit geen suiker, maar zorgt er alsnog voor dat je kind went aan een zoete smaak. Bovendien tast het zuur in (light) frisdranken het tandglazuur aan. Maar af en toe een zoete drank geven kan best. 
sluiten
    Geef
niet
  Geef niet te veel
Alle zoete dranken, zoals sap, diksap, aanmaaklimonade en (light) frisdrank.
      Je kind heeft dit niet nodig. Wanneer je kind vanaf 8 maanden uit een beker gaat drinken kun je bij uitzondering wat verdund vruchtensap of groentesap geven. 
Zout
De nieren van jonge kinderen kunnen nog niet veel zout aan. Een beetje zout is nodig, maar ons eten bevat van nature al voldoende zout. Voeg geen zout toe aan het eten. 
sluiten
    Geef
niet
  Geef niet te veel
Toegevoegd zout en kant-en-klaarmaaltijden met toegevoegd zout.
   X  

*Kinderen tot 8 maanden geef je alleen kleine stukjes brood en geen hele boterham. 

 
Een voedselinfectie bij je kind voorkomen

Jonge kinderen hebben een minder goede weerstand. Daardoor kunnen ze sneller een voedselinfectie krijgen.

Van sommige producten krijg je eerder een voedselinfectie, vooral van rauwe dierlijke producten, vlees, vis of eieren. Maar ook van bijvoorbeeld een restje van een groentehapje dat je dagenlang in de koelkast bewaart.

Om een voedselinfectie te voorkomen bij je kind is het belangrijk om bepaalde producten te mijden (zie de tabel hieronder), maar is het ook extra belangrijk dat je hygiënisch werkt. Gebruik daarvoor de tips van de kaart 5x Veilig eten