Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Broccoli met een friszuur tintje
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Wat kun je beter niet geven aan je kindje?

Eigenlijk kun je alle gezonde producten die je zelf eet ook aan je kind geven, zoals fruit, groenten, vlees en brood. Maar er zijn uitzonderingen. In de tabel hieronder vind je wat je beter niet kunt geven.
Wat je wél kunt geven? Dat lees je bij de oefenhapjes en de eerste hapjes vanaf 8 maanden.

Tabel: wat kun je beter niet geven aan je kind?

De tabel geldt voor kinderen vanaf 4 maanden tot 1 jaar. Vanaf 1 jaar eten kinderen al echte maaltijden en gelden de adviezen voor dreumes en peuter.

Uitleg ‘Geef niet’

Maak je niet ongerust als je één keer een product uit de ‘Geef niet’-categorie hebt gegeven. De kans dat het ook echt schadelijk is voor je kind is klein. Maar geef het in het vervolg liever niet meer.

 
Wat kun je beter niet geven aan je kind (4 maanden tot 1 jaar)
 

Vlees, vis, schaal- en schelpdieren en eieren 

Doorbak of kook deze producten altijd goed als je ze aan jonge kinderen geeft. Dat doodt namelijk de bacteriën. 
Geef niet     Waarom niet
Rauw vlees en producten van rauw vlees, zoals filet américain, ossenworst, carpaccio of niet-doorbakken tartaar. 
    Hierin kunnen ziekmakende bacteriën zitten. Jonge kinderen zijn daar extra gevoelig voor. 
Rauwe schaal- en schelpdieren. Rauwe of voorverpakte gerookte vis zoals sushi en gerookte zalm.      Hierin kunnen ziekmakende bacteriën zitten. Jonge kinderen zijn daar extra gevoelig voor. 
Rauwe eieren en producten met rauwe eieren, zoals zelfgemaakte mayonaise of tiramisu. Uit de supermarkt zijn deze producten wel veilig.     Hierin kunnen ziekmakende bacteriën zitten. Jonge kinderen zijn daar extra gevoelig voor. 
Lever
    Dit bevat veel vitamine A. Een teveel kan bijvoorbeeld leiden tot hoofdpijn, misselijkheid, duizeligheid en vermoeidheid bij je kind.

Broodbeleg en honing

Het is bij de eerste hapjes nog niet nodig om het brood te beleggen. Besmeren met zachte dieetmargarine is al genoeg. Maar beleggen kan wel. Kijk bij de belegtips voor dreumes en peuter

Geef niet   Waarom niet
Leversmeerworst of leverpaté.
  Dit bevat veel zout, verzadigd vet en vitamine A. Een teveel kan bijvoorbeeld leiden tot hoofdpijn, misselijkheid, duizeligheid en vermoeidheid bij je kind. 
Smeerkaas en gewone kaas.
  Dit bevat veel verzadigd vet en zout. De nieren van jonge kinderen kunnen nog niet veel zout aan. Neem 30+ smeerkaas met minder zout.
Honing.   Honing kan besmet zijn met een bacterie waar kinderen tot 1 jaar erg ziek van kunnen worden.

Melk en melkproducten

Wacht met het geven van gewone melk tot je kind 12 maanden oud is. Geef tot die tijd borstvoeding of flesvoeding. Lees meer over borst- en flesvoeding.

Geef niet   Waarom niet
Gewone melk.
Borstvoeding en flesvoeding is beter afgestemd op de behoefte van een baby. Het bevat meer ijzer en goede vetten en minder eiwitten dan gewone melk. Een beetje gewone melk is niet schadelijk voor een baby, hij kan het gewoon verteren. Maar als hij te veel gewone melk drinkt, krijgt hij te weinig ijzer binnen. Dat kan leiden tot een tekort. Te veel eiwit kan bovendien schadelijk zijn voor de nieren van een baby.
Chocolademelk en zuiveldranken met een zoete smaak, zoals Fristi en Yoki.
  Deze dranken heeft je kind niet nodig. Ze bevatten veel suiker.
Magere of halfvolle yoghurt.
  Vanaf 8 maanden kan een beetje als toetje wel, zolang borstvoeding of opvolgmelk maar de grootste melkbron blijft. 

Zoete kindertoetjes

Een gezonder toetje voor je kind is bijvoorbeeld een schaaltje magere yoghurt met fruit. Meer suggesties op deze pagina.
Geef niet   Waarom niet
Alle zoete kindertoetjes, zoals kinderkwark, vruchtenyoghurt en vla.
  Deze toetjes bevatten veel suiker.  

Drinken

Het beste drinken voor je kind is water of lauwe (vruchten)thee zonder suiker.
Geef niet   Waarom niet
Alle zoete dranken, zoals (vruchten)sap, diksap, aanmaaklimonade en (light) frisdrank.
  Deze dranken bevatten veel suiker en zijn slecht voor het gebit. Ook went je kind hierdoor aan een zoete smaak.  

Zout

Het beste is om geen zout aan het eten toe te voegen. Ons eten bevat van nature namelijk al voldoende zout. 
Geef niet     Waarom niet
Toegevoegd zout.
    De nieren van jonge kinderen kunnen nog niet veel zout aan.
Kant-en-klaarmaaltijden met toegevoegd zout.     Producten hebben vaak al veel smaak van zichzelf. Het is niet nodig om hier zout aan toe te voegen.

 
Een voedselinfectie bij je kind voorkomen

Jonge kinderen hebben een minder goede weerstand. Daardoor kunnen ze sneller een voedselinfectie krijgen.

Van sommige producten krijg je eerder een voedselinfectie, vooral van rauwe dierlijke producten, vlees, vis of eieren. Maar ook van bijvoorbeeld een restje van een groentehapje dat je dagenlang in de koelkast bewaart.

Om een voedselinfectie te voorkomen bij je kind is het belangrijk om bepaalde producten te mijden (zie de tabel hieronder), maar is het ook extra belangrijk dat je hygiënisch werkt. Gebruik daarvoor de tips van de kaart 5x Veilig eten
 
 

50+: fit en vitaal

Zo blijf je in balans

Als je ouder wordt, neemt je spiermassa af en ga je meestal minder bewegen. Wil je op gewicht blijven, dan is het slim om wat minder te gaan eten.