Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Pluk de winter
2 personen
0-15 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Tips voor de eetopvoeding van je baby

De eerste 5 jaar zijn cruciaal voor de ontwikkeling van eetgewoonten. Dus hoe jong je baby ook is als hij met de eerste hapjes begint: de eetopvoeding start nu al.

Eerste hapjes-opvoedquiz

Eerste hapjes-opvoedquiz

Wat zou jij doen?

In deze quiz krijg je 7 vragen voorgeschoteld over de eetopvoeding van je kindje van 4 maanden tot 1 jaar. Wat doe jij bijvoorbeeld als je kindje het eten uitspuugt, of verdrietig is? En hoe ziet jouw eettafel eruit? Klik het antwoord aan dat het beste bij jou past. Je krijgt direct een advies.

Start

7 tips voor de eetopvoeding

Lees de tips hieronder en maak samen met je partner jullie eigen eetregels. Heldere afspraken geeft je kind duidelijkheid en houvast.

Tip 1: Jij bepaalt wat en wanneer je kind eet, je kind bepaalt hoeveel hij eet

Je kindje kan in principe eten wat jij eet. Je hoeft dus niet iets anders klaar te maken speciaal voor je kind. Met de melkvoeding bepaalde je kind nog wanneer hij wilde eten, maar als je overgaat naar vaste voeding is het goed om toe te werken naar vaste eetmomenten (zie tip 2).

Je kindje mag bepalen hoeveel hij eet. Als jij je kindje eten opdringt, eet hij namelijk misschien te veel. Als hij vaak te veel eet kan dat leiden tot overgewicht. Bovendien leert je kind af om te luisteren naar zijn gevoel van vol zitten als je het eten opdringt. Ook dat kan op den duur leiden tot overgewicht. Straf je kind dan ook niet als hij zijn gezonde eten niet opeet. Straf kan er bovendien voor zorgen dat je kindje een negatief gevoel koppelt aan gezond eten. Oftewel: het bordje hoeft niet leeg.

Maak je geen zorgen als je kind een keer of een poosje wat slechter eet. Blijf gewoon proberen. Lees ook onze pagina’s over leren proeven. En bedenk dat een kind dat groeit en levendig is, genoeg binnen krijgt. Ben je er toch niet gerust op, bespreek je zorgen dan op het consultatiebureau.

Tip 2: Zorg voor vaste eet- en drinkmomenten

Als je kind overgaat van melkvoeding naar vaste voeding is het goed om toe te werken naar vaste eetmomenten, bijvoorbeeld: ontbijt – tussendoormoment – lunch – tussendoormoment – warme maaltijd. Vaste momenten leren je kind om niet de hele dag door te eten en te drinken. Bekijk hoe een dag eruit kan zien van een baby van 8 maanden en van 10 maanden in de voorbeelddagmenu’s.  

Plan de tussendoormomenten niet vlak voor een maaltijd. En geef niet meer dan 4 keer wat tussendoor. Dat is slecht voor de tanden en kan de trek in de hoofdmaaltijden verstoren. Zorg ook dat je op tijd eet, en niet als het eigenlijk tijd is voor een dutje of om te gaan slapen. Als je kind te moe is, heeft hij geen aandacht en geen trek meer. 

Tip 3: Eet gezellig aan tafel

Voor kinderen die nog aan veel nieuwe smaken moeten wennen zijn rust, sfeer en aandacht extra belangrijk. Eet daarom samen aan tafel zodra je kind hapjes gaat eten. Ook is het belangrijk dat hij jou met smaak ziet eten, dat maakt het voor hem aantrekkelijker om nieuwe smaken te proberen. 

Aan tafel eten leert je kind bovendien: nu is het tijd om iets te eten. Probeer de nadruk niet te veel te leggen op het ‘moeten eten’. Maak er een gezellig moment van. Lust je kind zijn eten niet? Lees meer over leren proeven

Ga je van tafel, dan is dat eetmoment voorbij. Heeft je kindje niks of weinig gegeten? Prima. Ruim de tafel gewoon af. Geef niet iets extra’s tussendoor, want dan vergaat de honger voor het volgende eetmoment. Bovendien houd je het slechte eten tijdens ‘de maaltijd’ in stand als je kind er op rekent dat hij iets anders krijgt. Wacht daarom tot het volgende eetmoment. En morgen is er weer een dag!

Tip 4: Uit die tv!

Televisiegeluid leidt erg af, dat geldt voor volwassenen, maar nog meer voor kinderen. Eet zelf met aandacht en geef je kind aandacht als hij eet. Overigens een boekje lezen, de krant lezen, een spelletje doen, je mobiele telefoon, laptop… ze zijn niet uitgenodigd voor het eten.

Tip 5: Geef het goede voorbeeld

Je kind kijkt naar wat jij eet en wanneer jij eet. En wil dat na-apen. Neem je bijvoorbeeld regelmatig fruit en tomaatjes tussendoor, dan wil je kind dat ook. Maar ook ongezond gedrag zal hij willen na-apen: als je bijvoorbeeld zelf de hele dag door eet, zal je kindje dat straks ook willen. Hij ziet jou eten, dus waarom mag hij dat niet? Laat zien dat je gezond eten belangrijk vindt, dan wordt dat gewoon voor je kind. Gezonde eetgewoonten van het kind beginnen bij een gezond voorbeeld. 

Tip 6: Eten is geen troost of beloning

Leer je dat wel aan, dan zal je kind later zichzelf misschien ook troosten of belonen met eten. En dat kan weer leiden tot overgewicht. Speel of dans liever even met je kind, lees een boekje, zing een liedje. En een knuffel werkt altijd. Beloon je kind ook niet met ander eten als hij zijn groente opeet. Je kindje kan dan gaan denken dat groenten eigenlijk niet lekker zijn.

Tip 7: Maak eten bespreekbaar met anderen, zoals je ouders

Wanneer je kind vaak bij iemand speelt of bij opa en oma is, kunnen daar andere regels gelden dan jij zou willen. Als dat zo is en je vindt dat vervelend: maak het bespreekbaar! Het is helemaal niet gek om afspraken te maken over bijvoorbeeld snoep en drinken.

Tips:

  • Bepaal eerst wat voor jou echt belangrijk is in de opvoeding.
  • Zoek een rustig moment om het gesprek aan te gaan met andere ouders of opa en oma.
  • Toon begrip en leg uit waarom jij het belangrijk vindt dat ze iets op jouw manier doen.
  • Formuleer kritiek in de ik-vorm en strooi niet met verwijten. Zeg bijvoorbeeld "ik zou het fijn vinden als jullie thee geven in plaats van sap".
‘Kies Ik Gezond?’-app
Gezonder kiezen op basis van wat jíj belangrijk vindt

We lanceren de gratis ‘Kies Ik Gezond?’-app. Daarmee scan, zoek en vergelijk je producten. Je kunt in één oogopslag zien wat een gezondere keuze is.