Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Gedrenkt in tomatensaus
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

De basis voor een gezond gewicht voor je baby

Je kind is nog geen jaar, is het dan nuttig om nu al met een gezond gewicht bezig te zijn? Ja. Je kunt je kind nu al een goede basis mee geven, daar heeft hij later plezier van. 

Als je kind opgroeit met een gezond gewicht, dan

  • is bewegen makkelijker.
  • kan hij zich lichamelijk (motorisch) goed ontwikkelen. 
  • heeft hij minder kans op overgewicht op latere leeftijd. 

De rol van het consultatiebureau

Op het consultatiebureau bepalen ze de lengte en het gewicht van je kind. Op deze manier bekijkt de jeugdgezondheidszorg hoe het gewicht van je kind zich ontwikkelt. Als zij zich zorgen maken zullen ze helpen met adviezen voor een gezond gewicht van je baby. Ga niet zelf experimenteren als je denkt dat je baby te zwaar of te licht is, maar neem contact op met je consultatiebureau. Zij kunnen je advies geven wat je het beste kunt doen.  

Hoe zorg je voor een gezond gewicht bij je kind?

Een gezond gewicht bereik of behoud je met:

  1. Gezond eten en drinken
  2. Goede eetopvoeding
  3. Genoeg beweging
  4. Genoeg slaap

Gezond eten en drinken

Gezond eten begint eigenlijk al bij de geboorte. Borstvoeding geven helpt om overgewicht te voorkomen, blijkt uit onderzoek. Het advies is om daar ten minste 6 maanden mee door te gaan, maar elke week telt mee. Krijgt je kind kunstvoeding? Dan is het voor een gezond gewicht van je baby belangrijk om het maatschepje te gebruiken dat bij de verpakking zit en je te houden aan de aangegeven dosering op de verpakking.

Hoe zorg je vanaf het begin dat je kind gezond eet? Kijk bij de oefenhapjes voor baby’s tussen de 4 en 8 maanden en bij eerste hapjes vanaf 8 maanden. Wacht met oefenhapjes totdat je kind 4 maanden oud is, eerder is hij er nog niet klaar voor.

Goede eetopvoeding

Voor een gezond gewicht bij je baby, is het niet alleen belangrijk wát je geeft maar ook hoe je ermee omgaat. Wat helpt is zo vroeg mogelijk een gezond eetpatroon aanleren. Dat betekent bijvoorbeeld zo veel mogelijk aan tafel eten op vaste tijden. En kiezen voor gezonde producten zoals groente en fruit, met liefst niet teveel tussendoor. 

Bekijk de onmisbare tips voor de eetopvoeding en maak de opvoedquiz.

Genoeg beweging

Ook al voordat je kindje 1 is, kun je aandacht besteden aan beweging. Dat helpt bij een gezond gewicht voor je baby.

Tips

  • Laat je baby bewegen in buikligging. Zorg dat je er bij blijft, en leg je kind te slapen in rugligging.
  • Gebruik het autostoeltje alleen in de auto.
  • Leg kinderen niet te vaak of te lang (maximaal 15 minuten) in een wipstoel of loopstoel als je kind daar nog niet aan toe is.
  • Doe beweegspelletjes met je baby: kiekeboe, verstopspelletjes, met een bal rollen…
  • Denk ook aan babyzwemmen of babygymnastiek

Kan je baby al kruipen of lopen? Zorg dan voor een veilige omgeving.

Meer tips? Bekijk de beweegtips voor baby's op allesoversport.nl

Genoeg slaap

Kinderen die weinig slapen hebben meer kans op overgewicht. Door slaaptekort raken hormonen uit balans, waardoor het kind minder duidelijk voelt wanneer het verzadigd is en wanneer het juist trek heeft. Te weinig slaap leidt tot een toenemend hongergevoel. Omdat de dag langer duurt, zijn er meer eetmomenten op een dag. Kinderen van 1 jaar hebben gemiddeld 13,6 uur slaap nodig per 24 uur, kinderen van 2 jaar gemiddeld 13,2 uur.

Is je koelkast klaar voor de feestdagen?
Elke dag lopen 2.000 mensen in Nederland een voedselinfectie op, ook tijdens de feestdagen. Voorkom dat je ziek wordt en download de checklist met 10 tips!