Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Gedroogd fruit voor een vleugje zoet
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Alles over de eerste hapjes voor je baby

Is jouw kind toe aan z'n eerste hapjes? Kleine oefenhapjes kun je geven vanaf 4 maanden. Begin er niet eerder mee. Vanaf 6 maanden heeft je kind vaste voeding nodig naast borstvoeding of flesvoeding. Het wennen aan vaste voeding gaat stapje voor stapje.

In de periode van 4 tot 6 maanden kun je beginnen met het geven van een paar kleine eerste hapjes: de oefenhapjes. Je kunt haast alle gezonde producten geven die je zelf ook eet. Geef bijvoorbeeld een lepeltje geprakte groente of geprakt fruit. 


Met hapjes groente geef je je kindje een goede start. Begin met zachte smaken. Bloemkool, boontjes, broccoli en pompoen doen het vaak goed bij beginnende eters.
Groentehapjes bereiden, ontdooien en bewaren

Ingrediënten

Voor ca. 6 porties heb je 100 gram groenten nodig, bijvoorbeeld wortels, bloemkool, sperziebonen of tomaat.

Bereidingswijze

Maak de groente schoon en snijd in stukjes. Kook de groente met een paar lepels water en een deksel op de pan in ca. 4 – 6 minuten gaar. Prak het met een paar lepels kookvocht. Voeg eventueel nog wat kookvocht, water of melk toe.

Bewaren 

Verdeel de gepureerde groente in 6 porties. 1 portie is om direct te geven aan je kind, 1 portie bewaar je afgedekt in de koelkast voor de volgende dag. Vries de rest in, in een ijsblokjesbakje, diepvrieszakjes of doosjes. Bewaar ze hooguit 3 maanden.

Ontdooien

Laat voor het gebruik het hapje afgedekt in de magnetron ontdooien. Afgedekt in de koelkast laten ontdooien kan ook. Het opwarmen van het hapje kan ook als volgt: doe het afgesloten potje in een pannetje met heet water (au bain marie). Of doe het in de flessenwarmer. Reken voor het ontdooien in de magnetron: 1 eetlepel (ongeveer gelijk aan 1 ijsblokje) staat voor 20-30 seconden op ca. 750 watt. Roer na de helft van de tijd het hapje goed door.

Temperatuur

Proef altijd eerst zelf een hapje om te bepalen of het niet te koud of te warm is. 

Meer suggesties en recepten voor eerste hapjes vind je in de Gezond Groeien App.

sluiten
Kan mijn kind vegetarisch eten?
Je kind kan prima vegetarisch eten. Kies dan voor ei, tempé, tofu en peulvruchten, zoals bruine bonen, kikkererwten en linzen of een vegetarisch product waaraan ijzer, B1 en/of B12 is toegevoegd. Eet je kind geen vlees, maar wel vis? Dan is vis ook een alternatief voor vlees.

In groente zit ook ijzer, maar dat is plantaardig ijzer. Het lichaam neemt dit minder makkelijk op. Vitamine C helpt om ijzer uit de voeding te halen. Geef je kind daarom bij elke maaltijd iets van groente of fruit. 

Kant-en-klare vleesvervangers

De meeste winkels hebben een assortiment aan voorverpakte, kant-en-klare vleesvervangers zoals vegetarische reepjes of balletjes. Kijk voor je deze koopt goed op het etiket of ze wel een goede vleesvervanger zijn. In een goede vegetarische keuze zit eiwit, ijzer, vitamine B1 en/of vitamine B12. Kijk ook op het etiket hoeveel zout er in zit. De nieren van kinderen tot 4 jaar kunnen dat nog niet goed verwerken. 
Wat zijn goede vleesvervangers?

Helemaal geen dierlijke producten

Wil je je kind helemaal geen dierlijke producten te eten geven, dus ook geen melk, kaas en eieren? Vraag dan advies aan je consultatiebureau of aan een diëtist. Het is erg belangrijk dat je kind geen voedingsstoffen tekort komt.
sluiten

Deze eerste (oefen)hapjes komen nog niet in de plaats van borstvoeding of flesvoeding. Met het geven van oefenhapjes ga je door tot je kindje 8 maanden is. Vanaf 8 maanden vervang je vervolgens langzaamaan de borstvoeding of flesvoeding voor echte maaltijden. De hapjes steeds minder fijn maken is veiliger dan je kind al vroeg stukjes eten aan te bieden volgens de Rapley-methode.

En wat kun je geven? Eigenlijk alles wat jij ook neemt. Er is wel een aantal producten die je beter niet kunt geven, zoals honing, rauw vlees en rauwe vis, en producten die te zout zijn. Rond zijn eerste verjaardag eet je kindje met de pot mee. 

Goed eten draait niet alleen om wat je kindje eet, maar ook om de eetopvoeding. Ook al is je baby nog klein als hij met de eerste hapjes begint, de eetopvoeding begint nu al. Heldere afspraken maken met je partner geeft je kind duidelijkheid en houvast.

Roomijs, waterijs, yoghurtijs of sorbet

Welke is "gezonder"? Een ijsje kan echt een cadeautje zijn. Echt gezond is het natuurlijk niet, maar als bewuste ijsliefhebber valt er wel wat te kiezen. De ene soort bevat bijvoorbeeld meer calorieën dan de andere.