Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Basilicum maakt het af
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Voorbeeld voedingsschema's voor dreumes en peuter

Hoe kan een eetdag van je dreumes of peuter eruitzien? Hoeveel geef je ongeveer op een dag? Om je te helpen staan op deze pagina 4 menu-ideeën. 
De voorbeeld voedingsschema's (dagmenu's) zijn echt richtlijnen en geen wetten. Elk kind heeft namelijk andere behoeftes. Geef een hoeveelheid die jouw kindje prettig vindt. Dring nooit eten op, het bordje hoeft niet leeg! Lees daarover bij hulp bij de eetopvoeding

Alle menu’s bevatten de gemiddelde aanbevolen hoeveelheden. Je kindje heeft nog wel extra vitamine D nodig tot hij 4 jaar is. Naast de aanbevolen hoeveelheden uit de Schijf van Vijf is er in de menu’s ook wat ruimte voor producten die niet in de Schijf van Vijf staan, zoals een keer zoet beleg of een klein koekje. 

De dagmenu's handig op één A4'tje? Bijvoorbeeld om te printen voor op de koelkast of uit te delen aan mede-ouders.

Menu 1

 
Ontbijt     
  • 1 volkoren boterham met margarine uit een kuipje en appelstroop
  • Een bekertje halfvolle melk (150 ml)
   
Tussendoor
  • Een geschilde appel in partjes
  • Een bekertje lauwe thee zonder suiker of een bekertje water
     
Tussen de middag  
  • 2 volkoren boterhammen met margarine uit een kuipje; 1 met pindakaas zonder suiker en zout en 1 met zuivelspread
  • Een bekertje halfvolle melk (150 ml)
     
Tussendoor  
  • Een schaaltje druiven
  • Een bekertje thee zonder suiker
     
Warme maaltijd  
  • Een half varkensfiletlapje (50 gram), 1-2 opscheplepels doperwten en 1-2 opscheplepels zilvervliesrijst met een 1 eetlepel kerriesaus
  • Een bekertje water

Menu 2

 
Ontbijt     
  • 1 volkoren boterham met margarine uit een kuipje en plakjes banaan
  • Een bekertje halfvolle melk (150 ml)
   
Tussendoor
  • Een bekertje thee zonder suiker of een bekertje water
     
Tussen de middag  
  • 2 volkoren boterhammen met margarine uit een kuipje; 1 met een omelet van 1 ei en 1 met stukjes aardbei
  • Een bekertje water
     
Tussendoor  
  • Een paar door midden gesneden kerstomaatjes
  • Een bekertje thee of water
     
Warme maaltijd  
  • 1-2 opscheplepels (volkoren) spaghetti (50-100 gram) met Bolognaisesaus en een paar plakjes komkommer en kerstomaatjes (50 gram)
  • Een bekertje water
  • Een schaaltje magere yoghurt (150 ml) met blokjes peer

Menu 3 (Vega)

 
Ontbijt     
  • 1 volkoren boterham met margarine uit een kuipje en notenpasta zonder suiker en zout
  • Een bekertje halfvolle melk (150 ml)
   
Tussendoor
  • Een geschilde peer in partjes
  • Een bekertje thee zonder suiker of een bekertje water
     
Tussen de middag  
  • Een tosti van 2 volkoren boterhammen met margarine uit een kuipje, zuivelspread en een halve tomaat in plakjes ertussen
  • Een bekertje water
     
Tussendoor  
  • Een schaaltje magere yoghurt (150 ml) met een halve sinaasappel in blokjes
     
Warme maaltijd  

Menu 4

 
Ontbijt     
  • Een stukje (Turks) brood (35 gram) met plantaardige margarine uit een kuipje en wat notenpasta zonder suiker en zout
  • Een bekertje halfvolle melk (150 ml)
   
Tussendoor
  • Een bekertje thee zonder suiker of een bekertje water
     
Tussen de middag  
  • 2 stukjes (Turks) brood (70 gram) met plantaardige margarine uit een kuipje en plakjes komkommer en tomaat, en een stuk brood met plantaardige margarine uit een kuipje en hummus zonder zout
  • Partjes sinaasappel
  • Een bekertje ayran (150 ml) zonder zout
     
Tussendoor  
  • 3 gedroogde abrikozen
  • Een bekertje thee zonder suiker
     
Warme maaltijd  
  • Stukje gebakken vis (50 gram) met 1-2 opscheplepels (volkoren) couscous of bulgur (50-100 gram) met 1-2 opscheplepels prei
  • Een bekertje water
     
 Tussendoor  
  • Schijf watermeloen
  • Een bekertje water 
‘Kies Ik Gezond?’-app
Gezonder kiezen op basis van wat jíj belangrijk vindt

We lanceren de gratis ‘Kies Ik Gezond?’-app. Daarmee scan, zoek en vergelijk je producten. Je kunt in één oogopslag zien wat een gezondere keuze is.