Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Met lekkere tofu-marinade
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Heeft mijn dreumes of peuter een gezond gewicht?

Het is van jongs af aan al nuttig om met een gezond gewicht bezig te zijn. Want nu leg je de basis voor het gewicht en eetpatroon van je kind. 

Als je kind opgroeit met een gezond gewicht dan…
  • is bewegen makkelijker.
  • kan hij zich lichamelijk (motorisch) goed ontwikkelen. 
  • heeft hij minder kans op overgewicht op latere leeftijd. 

Heeft je kind een gezond gewicht?

Wat is nou een gezond gewicht en wanneer moet je gaan opletten wat je kind eet? Als je de BMI meter hieronder invult krijg je een indicatie of het gewicht van je kind gezond is of dat het goed is om er extra aandacht aan te besteden. Je krijgt direct een advies op maat.

De BMI-meter geldt voor kinderen vanaf 2 jaar.
Geslacht
Man   Vrouw
Leeftijd
Lengte
 cm
Gewicht
 kg
Berekenen
 
Berekenen
 
Zwanger   Lacterend

Voor kinderen onder de 2 jaar heeft de BMI bereken geen zin. Voor meer informatie bekijk ‘Weet wat je eet  - alles over gezond eten en bewegen met baby en peuter’.


De rol van het consultatiebureau

Op het consultatiebureau bekijken ze hoe het gewicht van je kind zich ontwikkelt. Als zij zich zorgen maken zullen zij jou helpen met adviezen voor een gezond gewicht van je kind. Ga niet zelf actie ondernemen als je denkt dat je kind te zwaar of te licht is. 

Hoe zorg je voor een gezond gewicht bij je kind?

Een gezond gewicht bereik of behoud je met:

  1. Gezond eten en drinken
  2. Goede eetopvoeding
  3. Genoeg beweging
  4. Genoeg slaap

Gezond eten en drinken

Om overgewicht bij kinderen te voorkomen, is het belangrijk dat ze gezond eten, en dat ze niet te veel koek, snoep, zoute snacks, sap, limonade en frisdrank met suiker nemen.  Lees alles over gezond eten voor je dreumes of peuter.

Ook als je kind (iets) te zwaar is, eet je gewoon gezond. Het is niet aan te raden om op eigen houtje je kind te laten lijnen. Kinderen hebben namelijk alle voedingsstoffen nodig om goed te groeien. Vraag advies aan je consultatiebureau.

Goede eetopvoeding

Voor een gezond gewicht bij je kind, is het niet alleen belangrijk wát je geeft maar ook hoe je ermee omgaat. Leer je kind nu al een gezond eetpatroon aan. Bekijk de hulp bij de eetopvoeding.

Genoeg beweging

Minimaal 1 uur per dag flink bewegen helpt voor een gezond gewicht. Lopen, klauteren, (loop)fietsen, dansen… alles telt mee. Stimuleer je kind om veel te bewegen en buiten te spelen. Trek er ook op uit. Ga bijvoorbeeld naar het speeltuintje in de buurt, het bos, park of kinderboerderij.

Laat je kind vanaf 2 jaar zoveel mogelijk zelf lopen. Kinderen van 2 tot 4 jaar kunnen 1 tot 3 kilometer wandelen. Tank dan elke 10 tot 15 minuten even bij met een kleine pauze. Gebruik vanaf 3 jaar zo min mogelijk de buggy.

Er zijn ook sporten speciaal voor peuters. Denk bijvoorbeeld aan peuterzwemmen, peutergym of peuterjudo.

Tips voor tv, tablet en computer

Beperk de tijd dat je kind tv-kijkt, computert en met een tablet speelt. Een goede richtlijn is 30 minuten beeldschermtijd per dag, het liefst verdeeld over meerdere korte momenten. Je kunt zelf bepalen wanneer je kind kijkt door gebruik te maken van internetfilmpjes, dvd’s of zelf opgenomen programma’s. 


Top-tip: Zet de tv of tablet op vaste momenten aan, zo went je kind eraan dat hij deze maar beperkt mag gebruiken.

Waarom?

Meer televisiekijken gaat vaak samen met minder beweging, meer en vetrijker eten en meer snacks eten. Daar komt bij dat televisiekijken via de reclame invloed heeft op wat en hoe kinderen eten.

Genoeg slaap

Kinderen die weinig slapen hebben meer kans op overgewicht. Door slaaptekort raken hormonen uit balans, waardoor het kind minder duidelijk voelt wanneer het verzadigd is en wanneer het juist trek heeft. Te weinig slaap leidt tot een toenemend hongergevoel. Omdat de dag langer duurt, zijn er meer eetmomenten op een dag.

Kinderen van 1 jaar hebben ongeveer 14 uur slaap nodig per 24 uur, kinderen van 2 en 3 jaar ongeveer 13 uur en kinderen van 4 jaar ongeveer 12 uur. Daar kun je 1 uur van aftrekken of bij optellen: dat valt nog binnen normale grenzen.

Elly viel 18 kilo af

Zo lukt het jou ook Al jaren wilde Elly (55) afvallen, maar steeds lukte het niet. Na een gesprek met collega’s ging het roer definitief om. Ze paste haar eetpatroon aan en ging meer bewegen. Resultaat: ze is lichter en voelt zich veel fitter.