Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Basilicum maakt het af
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Wat kan ik tussendoor geven? (1-3 jaar)

Een koekje, snoepje of sapje tussendoor: het is al snel allemaal te veel. Bovendien heeft je kind minder trek bij de volgende maaltijd als zijn buikje al gevuld is met iets anders.

Geef je dreumes of peuter tussendoor alleen producten uit de Schijf van Vijf zoals fruit, groente of wat volkorenbrood. En geef je kind ook niet de hele tijd eten tussen de maaltijden door. 

Top voor tussendoor: groente en fruit

Fruit en snackgroenten zijn de beste keuze voor tussendoor. Denk bijvoorbeeld aan stukjes appel, peer, kiwi, meloen, aardbei, druif en mandarijn. Handige groenten zijn plakjes wortel, schijfjes komkommer, reepjes paprika of gehalveerde snoeptomaatjes. 

Een aandachtspunt: In hele snoeptomaatjes of druiven kan je kindje zich verslikken. Om dat te voorkomen kun je kleine tomaatjes en druiven halveren.

Geef kinderen onder de 4 jaar ook geen hele noten of pinda’s, hierin kunnen ze zich verslikken. Slimme oplossing: geef notenpasta zonder toegevoegd suiker of zout op brood.


 

Hoe zit het met snoep?

Koek, snoep en ijs is al snel veel te veel voor een jong kind. Zelfs de producten die op kinderen gericht zijn, zoals speciale kinderkoekjes. Dus bedenk: snoepen hoeft niet! Geef snoep, koek of een ijsje eerder één keer in de week dan één keer per dag. Bijvoorbeeld op zondag iets te snoepen. En wanneer je iets geeft: hou het dan klein. Een goede richtlijn is minder dan 75 kilocalorieën (kcal).

Extra tips: geef het goede voorbeeld door zelf gezond te eten en beloon je kind met aandacht, niet met snoep. Lees meer bij onze  tips voor de eetopvoeding.

Tussendoor en tandjes

Hoe blijven de tanden van mijn kind gezond?

4 tips om het gebit van je kind mooi, gezond en sterk te houden:

  1. Geef maximaal 7 keer per dag iets te eten of te drinken. Dat houdt dus in: maximaal 4 keer iets tussendoor naast ontbijt, lunch en avondeten. Want elk eet- of drinkmoment geeft een zuuraanval die het tandglazuur beschadigt. Daardoor kunnen gaatjes ontstaan. Door niet de hele dag door te eten en te drinken, krijgt het tandglazuur de tijd om te herstellen.

    Als je eten en drinken combineert, is dit één moment. Water en thee zonder suiker tellen niet mee als drinkmoment.

  2. Als je tussendoor wat te eten geeft of een zoet drankje, let er dan op dat je kind het in één keer opeet of drinkt.

  3.  ‘s Avonds en ‘s nachts is het drinken van zoete dranken of melk extra schadelijk. ‘s Nachts is er minder speeksel om je gebit te beschermen.

  4. Poets 2 keer dag de tanden met fluoridetandpasta en bezoek 2 keer per jaar de tandarts.
sluiten
 
 
‘Kies Ik Gezond?’-app
Gezonder kiezen op basis van wat jíj belangrijk vindt

We lanceren de gratis ‘Kies Ik Gezond?’-app. Daarmee scan, zoek en vergelijk je producten. Je kunt in één oogopslag zien wat een gezondere keuze is.