Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Met ansjovis en olijven
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Gezond eten en drinken voor kinderen (4-13 jaar)

Je kind is volop in de groei. Hoe zorg je in deze tijd dat hij voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt? 
Als je kind eet en drinkt volgens de Schijf van Vijf, dan krijgt hij alle producten binnen die goed voor hem zijn, zoals groente, fruit, melk en brood. En daarnaast voldoende goede voedingsstoffen, zoals eiwitten, koolhydraten, vetten, vitamines en mineralen. Al deze voedingsstoffen gebruikt je kind om te groeien.
  

Hoeveel heeft mijn kind nodig?

Het ene kind heeft wat meer eten nodig, bijvoorbeeld omdat hij veel sport of lang is. De ander heeft juist wat minder nodig, omdat hij minder actief is of wat kleiner. Het kan bij een kind ook per dag verschillen hoeveel hij nodig heeft. Een groeispurt kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je kind meer trek heeft. Het blijft daarom belangrijk om naar je kind te luisteren. Zijn lichaam geeft het beste aan hoeveel nodig is. Het bord hoeft dus niet leeg!

Als richtlijn kun je de hoeveelheden uit de Schijf van Vijf aanhouden. Vul daarvoor de 'Schijf van Vijf voor jou' in voor je kind. 

Hoe zien de maaltijden er ongeveer uit?

Bekijk voorbeelden van dagmenu’s. 

Vaste eetmomenten

Vaste eetmomenten leren je kind om niet de hele dag door te eten en te drinken. Houd bijvoorbeeld aan: ontbijt – tussendoormoment – lunch – tussendoormoment – warme maaltijd.

Tip: Plan de tussendoormomenten niet vlak voor een maaltijd en geef niet meer dan 4 keer wat tussendoor. Dat is slecht voor de tanden en kan de trek in de hoofdmaaltijden verstoren. 

Tips per moment

Lees meer over:

Tips voor altijd

Tip 1: Geef het goede voorbeeld

Je kind kijkt naar wat jij eet en wanneer jij eet. Neem je bijvoorbeeld regelmatig fruit en snackgroente tussendoor, dan wil je kind dat ook eerder. Eet je zelf de hele dag door, dan zal je kind dat ook willen. Hij ziet jou eten, dus waarom mag hij dat niet? Kortom: het goede voorbeeld tonen zal lonen! 

sluiten
Tip 2: Maak van thuis een gezonde haven

Verleid je kind thuis vooral met gezonde keuzes. Zorg dat gezonde keuzes makkelijk te nemen zijn. Zet partjes fruit op tafel, las een vast fruitmomentje in, geef bij lekkere trek vaker wat snackgroente en bied standaard thee zonder suiker of water aan bij dorst. Hoe ouder je kind wordt, hoe vaker hij zelf iets zal pakken. Zorg daarom dat er altijd wat gezonds in huis is waar je kind makkelijk bij kan. En maak regels over wat je kind zelf mag pakken aan eten en drinken en hoeveel. 

sluiten
Tip 3: Ga voor gezellig tafelen
Aan tafel eten is goed voor de algemene ontwikkeling en de gezondheid van je kind. Eet daarom de maaltijden aan tafel en beperk het aantal afleidingen, zoals televisiegeluiden op de achtergrond of een telefoon naast je bord. Zo heb je aandacht voor je eten en voor elkaar. Leg de nadruk niet op het ‘moeten eten’, maar maak er een ontspannen en gezellig moment van. 
sluiten

Eten is beleven

Wil je samen met je gezin checken hoe gezond jullie eten èn gezellig samen een dagje uit? Dat kan bij CORPUS- reis door de mens in Oegstgeest. In de "attractie" Kantine de Dag kun je selecteren wat je zoal op een dag eet. Aan het eind van de attractie maakt een digitale kassajuffrouw de balans op: is wat je eet gevarieerd genoeg? Bevat het de nodige voedingsstoffen? Ook geeft ze adviezen hoe je je eetgedrag kunt verbeteren en hoe je duurzamer kunt eten. Superleuk om samen met je kind te proberen!

Vraag en antwoord

Heeft mijn kind extra vitamine D nodig?
Extra vitamine D is in ieder geval nodig voor alle kinderen tot 4 jaar. Heeft je kind een donkere of getinte huid? Komt je kind niet veel buiten? Of draagt ze bedekkende kleding? Zonlicht kan dan minder goed vitamine D aanmaken in de huid.

Ga daarom in deze gevallen door met het elke dag geven van 10 microgram extra vitamine D. Dat is nodig voor sterke botten en tanden. Je kunt tabletjes of druppeltjes met vitamine D krijgen bij de drogisterij of apotheker.
sluiten
Heeft mijn kind extra vitamines nodig?
Tot 4 jaar heeft je kind elke dag 10 microgram extra vitamine D nodig voor sterke botten en tanden. Je kunt druppels of tabletjes vitamine D kopen bij de apotheek of drogist.

Heeft je kind een donkere of getinte huid? Dan ga je ook na de vierde verjaardag van je kind door met het geven van vitamine D.

Andere vitaminetabletten zijn niet nodig. Als je kind gezond en gevarieerd eet krijgt hij genoeg vitamines en mineralen binnen. Bovendien: als je kind vitaminepillen krijgt, bestaat de kans dat hij te veel vitamines en mineralen binnenkrijgt. En voor sommige vitamines kan dat schadelijk zijn, zoals voor vitamine A en foliumzuur.

Meer dan vitamines en mineralen

Gezond eten is meer dan voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgen. In groente en fruit bijvoorbeeld zitten ook vezels en bioactieve stoffen die bijdragen aan de gezondheid van je kind. Daar kan een vitaminepil niet tegenop. Een supplement kan een gezond eetpatroon niet vervangen. 
sluiten
Kan mijn kind vegetarisch eten?
Je kind kan prima vegetarisch eten. Kies dan voor ei, tempé, tofu en peulvruchten, zoals bruine bonen, kikkererwten en linzen of een vegetarisch product waaraan ijzer, B1 en/of B12 is toegevoegd. Eet je kind geen vlees, maar wel vis? Dan is vis ook een alternatief voor vlees.

In groente zit ook ijzer, maar dat is plantaardig ijzer. Het lichaam neemt dit minder makkelijk op. Vitamine C helpt om ijzer uit de voeding te halen. Geef je kind daarom bij elke maaltijd iets van groente of fruit. 

Kant-en-klare vleesvervangers

De meeste winkels hebben een assortiment aan voorverpakte, kant-en-klare vleesvervangers zoals vegetarische reepjes of balletjes. Kijk voor je deze koopt goed op het etiket of ze wel een goede vleesvervanger zijn. In een goede vegetarische keuze zit eiwit, ijzer, vitamine B1 en/of vitamine B12. Kijk ook op het etiket hoeveel zout er in zit. De nieren van kinderen tot 4 jaar kunnen dat nog niet goed verwerken. 
Wat zijn goede vleesvervangers?

Helemaal geen dierlijke producten

Wil je je kind helemaal geen dierlijke producten te eten geven, dus ook geen melk, kaas en eieren? Vraag dan advies aan je consultatiebureau of aan een diëtist. Het is erg belangrijk dat je kind geen voedingsstoffen tekort komt.
sluiten
Mijn kind wil de hele dag door eten. Wat kan ik doen?
Sommige kinderen lijken de hele dag door te willen eten. Ze hebben bijvoorbeeld net het ontbijt op en willen een halfuur later weer iets. Geef dan niet toe aan de vraag naar eten. Zeg gewoon ‘nee’ en houd dit vol. Houd je aan de vaste eetmomenten. 
sluiten
Kan ik mijn jonge kind al noten en pinda’s geven?
Noten en pinda’s bevatten veel goede voedingsstoffen. Ook voor jonge kinderen is een kleine hoeveelheid elke dag prima. Denk aan pindakaas of 100% notenpasta zonder zout of suiker. Wat ook kan: maal of hak de noten fijn en strooi ze in de yoghurt of over de warme maaltijd.

Al jong beginnen met het geven van noten of pinda’s heeft voordelen. Uit onderzoek blijkt dat kinderen met een hoger risico op een noten- of pinda-allergie, later minder vaak een allergie hiervoor ontwikkelen als ze al jong noten en pinda’s krijgen.

Vermoed je dat jouw baby, dreumes of peuter een allergie heeft voor pinda’s of noten? Of denk je dat jouw kind een hoger risico loopt op een allergie? Neem  dan contact op met de huisarts of het consultatiebureau. Daar kunnen ze uitzoeken of je kind echt allergisch is en hoe erg de allergie is. Als je een sterk vermoeden hebt dat je kind klachten krijgt na het eten van pinda’s of noten, is het beter om je kind geen noten of pinda’s te geven tot uitgezocht is wat er aan de hand is. 

Hoe kun je een voedselallergie herkennen bij je kind? 

Meer weten over voedselallergieën bij baby’s 
Meer weten over voedselallergieën bij dreumesen en peuters

Geen hele noten

Let op: geef kinderen onder de 4 geen hele pinda’s of noten. Bij jonge kinderen zijn het gebit en de mondspieren nog niet volledig ontwikkeld. In hele noten kunnen ze zich verslikken. Ook oudere kinderen kunnen zich nog verslikken. Eet zoveel mogelijk rustig aan tafel en blijf er altijd bij als je ze hele noten geeft. Ben je onzeker, geef dan gemalen noten of notenpasta.
sluiten
Zo eten kinderen gezond buiten de deur
ook tijdens de herfstvakantie

Met deze tips blijft het gezonde eetritme van je kinderen tijdens de herfstvakantie in balans.