Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Verrassende smaakbeleving
2 personen
0-15 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Spelregel 2: Minder eten om af te vallen

Minder eten is het belangrijkste bij afvallen. Gezonde mannen hebben gemiddeld 2.500 calorieën per dag nodig, vrouwen 2.000. Probeer als je afvalt uit te gaan van 1.800 calorieën per dag voor mannen en 1.500 voor vrouwen.
Aantal calorieën (kcal) per dag   normaal  energiebeperkt dieet 
Man (volwassenen)  2.500 1.800
Vrouw (volwassenen)  2.000 1.500

Regelmatig eten

Het lukt beter om minder te eten als je regelmatig eet. Dat betekent dat je verdeeld over de dag 3 hoofdmaaltijden eet: het ontbijt, de lunch en het avondeten. Door met regelmaat te eten geef je hongergevoel minder ruimte en krijg je minder de neiging om te snacken.

Producten die niet in de Schijf van Vijf staan minder vaak eten

Beperk het aantal keren dat je eet tussen de maaltijden door. Als je toch iets wilt eten, kies dan uit de Schijf van Vijf. Bijvoorbeeld fruit, snackgroenten of een volkoren boterham. Door producten die niet in de Schijf van Vijf staan vaker te laten staan, krijg je beduidend minder calorieën binnen. Tussendoortjes, zoals hartige snacks, koek, snoep en frisdrank staan er niet in, maar ook sauzen en veel zoet en hartig beleg kun je beter laten staan. Meer tips

Met aandacht eten

Wat ook helpt is met aandacht en langzamer eten. Even weg van je computer of televisie en in alle rust je maaltijd aan tafel eten. Probeer minder in 1 keer op te scheppen.

Met kleinere happen en door goed te kauwen krijgen je hersenen meer smaakprikkels te verwerken en krijg je eerder een vol gevoel. Uit onderzoek blijkt zelfs dat je met kleinere borden en kleiner bestek minder eet. Dat is het proberen waard, toch?

Lees ook de andere spelregels:

Tip

Calorieëntabel

In de Eettabel vind je van meer dan 1.700 veelgebruikte producten de hoeveelheid calorieën per gebruikseenheid (bijvoorbeeld per lepel, glas, etc). Maar ook hoeveel vet vezels, en zout het product bevat. Handig!

Bekijk de tabel