Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Verrassende smaakbeleving
2 personen
0-15 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Plezier en ontspanning met beweging en sport

Bij het kiezen van een (sport)activiteit is het belangrijkste dat je het leuk vindt. Dan houd je het gemakkelijker vol. Er zijn zo veel verschillende manieren van bewegen, dat er altijd wel iets is wat bij je past, of dat nu stevig wandelen is, salsadansen of een bootcamp. Bekijk de voordelen, mogelijkheden en tips om met plezier te bewegen. 

teamsport en spelsport

Wil jij je lekker fit voelen? Bewegen en sporten helpt. Voldoende beweging en sporten heeft verschillende voordelen, bijvoorbeeld:

  • Je vermindert de kans op veelvoorkomende ziekten
  • Je spieren en gewrichten blijven soepeler
  • Het kan goed zijn voor je zelfvertrouwen en gevoel van eigenwaarde
  • Je lichaam kan beter omgaan met angst en stress
  • Bij ouderen vermindert het risico op vallen

Plezier telt!

Veel mensen sporten om er beter uit te zien. Dat lukt niet met een uurtje sporten in de maand. Je gaat pas na langere tijd resultaat zien en het werkt pas echt als je het regelmatig doet. Dat wil zeggen: meerdere keren per week trainen.

Natuurlijk kan het voorkomen dat je even niet zo gemotiveerd bent. Weet dan dit: ook al zie je het niet, elke keer als je sport, werk je wel degelijk aan je lichaam. Je conditie verbetert, je hebt meer kracht.

Kortom: je werkt aan je gezondheid. En het allerbelangrijkste: doe een sport die je leuk vindt. Dan is de kans dat je je het sporten volhoudt en je doel bereikt stukken groter.

Kies jij voor recreatief wandelen of fietsen?

In Nederland zijn ontelbaar veel wandel- en fietsroutes. Of je nu door de bossen, heide of een stad gaat, je bent lekker actief in de buitenlucht. Het werkt ontspannend. Zorg dat je met een gevulde maag begint en neem gezonde producten mee voor onderweg, bijvoorbeeld een lunchpakketje met belegde boterhammen, fruit en salade. Tijdens het wandelen of fietsen kun je behoorlijk wat vocht verliezen, zeker als je dit op een behoorlijk tempo doet. Vul dit tijdens de tocht aan door het drinken van voldoende vocht. Water is de beste keuze.

Kies jij voor teamsport of spelsport? 

Samen kun je meer! Daag jezelf uit met een teamsport of spelsport. Daarbij kan de intensiteit in een training en bij een wedstrijd sterk wisselen. Je trekt soms een sprintje of je moet springen om een bal te halen en soms sta je even stil. Het heeft dus een intervalkarakter. Voorbeelden van teamsporten zijn voetbal, volleybal en hockey. Onder spelsporten verstaan we sporten als squash, badminton en (tafel)tennis.

Ook voor teamsporters en spelsporters is het belangrijk om te zorgen voor voldoende koolhydraten in de voeding om optimaal te kunnen presteren. Koolhydraatrijk eten betekent bijvoorbeeld voldoende brood, volkoren pasta of aardappelen bij de maaltijd. Bekijk hoe jij gezond eet met de Schijf van Vijf.

Als je aan teamsport of spelsport doet, dan kan voeding op trainings- of wedstrijddagen nog wel eens om speciale aandacht vragen. Je voeding moet namelijk voldoende energie bevatten om de inspanning te kunnen leveren en je wilt als sporter geen maag- en darmklachten krijgen. Het is dus belangrijk om de eetmomenten af te stemmen op de tijden dat je traint of een wedstrijd hebt. Lees alles over eten en drinken rondom het sporten.

alles over sport en voeding boek

Meer weten?

Het boek Alles over sport en voeding geeft beginnende, ervaren en fanatieke sporters antwoord op prangende vragen over sport en voeding. Wat kun je het beste eten als je aan krachtsport, conditiesport of teamsport doet? Wat is het beste moment om te eten als je een training of wedstrijd hebt? En wat doe je tegen specifieke problemen, zoals ‘hongerklop’?

Elke 2 weken de laatste updates
Meld je aan en ontvang

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.