Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Zachtjes sudderen
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Eten en drinken bij conditietraining en duursport

Conditietraining en duursport betekenen: een langere tijd op een intensieve manier bewegen. Denk aan langere afstanden hardlopen, wielrennen, schaatsen, roeien en zwemmen. Ook telt spinning (fietsen) in de sportschool en thuis op de hometrainer mee. Wat je eet en drinkt heeft een grote invloed op je prestaties als duursporter.

conditiesporten

In het algemeen is het belangrijk om te letten op wanneer je eet en drinkt. Sporten op een lege maag en sporten op een volle maag vermindert je prestatie. Bekijk onze tips om te eten rondom je sportactiviteiten.

Conditie opbouwen

Als je begint met sporten, begin dan vooral in een rustig tempo. Een goede conditie moet je rustig opbouwen, omdat je lichaam moeten wennen aan grote inspanning. Je spieren bevatten mitochondriën: zij vormen de energiecentrale van de spier. De eerste keren dat je bijvoorbeeld hardloopt of fietst, zijn deze mitochondriën nog niet gewend aan inspanning. Ze werken nog niet zo efficiënt. Als je vaker sport en een betere conditie krijgt, maakt de spier niet alleen meer mitochondriën aan, ze gaan ook efficiënter werken, waardoor er meer energie en minder melkzuur wordt gevormd tijdens de verbranding.

Optimaal presteren met goede voeding

Alle sporters hebben koolhydraten nodig; koolhydraten leveren energie en daarmee houd je je glycogeenvoorraadglycogeenvoorraade tijdens het sporten op peil. Hierdoor kan je veel langer door, voordat je de ‘man met de hamer tegenkomt’. Dat is het teken dat je geen suikers meer paraat hebt.

Ben je erg actief, dan heb je meer koolhydraten nodig. Hierbij moet je denken aan mensen die bijvoorbeeld trainen voor een marathon en elke week meerdere uren hardlopen. Als je daarbij vooral voor eten en drinken kiest dat in de Schijf van Vijf staat, krijg je gelijk andere voedingsstoffen, zoals vitamines en mineralen binnen.

Wat is koolhydraatrijke voeding?

Afvallen met conditiesport

Conditietraining en duursport kan ondersteunend werken bij het afvallen, maar gezonder eten is het belangrijkst. Lees meer over afvallen met beweging en sport.

alles over sport en voeding boek

Meer weten?

Het boek Alles over sport en voeding geeft beginnende, ervaren en fanatieke sporters antwoord op prangende vragen over sport en voeding. Wat kun je het beste eten als je aan krachtsport, conditiesport of teamsport doet? Wat is het beste moment om te eten als je een training of wedstrijd hebt? En wat doe je tegen specifieke problemen, zoals ‘hongerklop’?

Elke 2 weken de laatste updates
Meld je aan en ontvang

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.