Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Zachtjes sudderen
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Beweeg en sport jij genoeg?

bewegen header

Bewegen is gezond en houdt je fit. Maar hoeveel bewegen is gezond? Moet je per se naar de sportschool of telt een lunchwandeling ook mee? Bekijk of jij voldoet aan de richtlijnen om genoeg te bewegen, en hoe je meer kunt bewegen.

Houd je dagelijkse activiteiten bij in 'Mijn beweging' en je weet meteen hoeveel calorieën je hebt verbruikt. Ook zie je gelijk of jouw inspanningen meetellen als beweging of sport. 

 

Hoeveel beweging is gezond?

Hoeveel je het beste kunt bewegen hangt af van je leeftijd. Hieronder zie je wat we jou aanraden:

 Leeftijd Beweegrichtlijnen 2017

Jeugdigen
(4 t/m 17 jaar)

Bewegen is goed, meer bewegen is beter
Doe minstens 1 uur per dag matige of zwaar intensieve inspanning
Doe minstens 3x per week spier- en botversterkende activiteiten 
Voorkom veel stilzitten
Volwassenen en ouderen 

Bewegen is goed, meer bewegen is beter
Doe minstens 150 minuten per week matige of zwaar intensieve inspanning, verspreid over diverse dagen
Doe minstens 2x per week spier- en botversterkende activiteiten (voor ouderen inclusief balansoefeningen)
Voorkom veel stilzitten

Wat valt wel en niet onder matig en intensief bewegen?

Matig intensief bewegen telt mee als je hartslag en je ademhaling iets omhoog gaan, maar waarbij praten mogelijk blijft. Wandelen, fietsen, rustig zwemmen en de wat zwaardere huishoudelijke klussen, zoals ramen wassen of werken in de tuin vallen hieronder. Zitten, liggen of staande activiteiten waarbij je rechtop staat of licht beweegt, zoals koken, boodschappen doen of darten tellen niet mee. Bij zwaar intensieve bewegingen ga je zwaarder ademhalen en soms hijgen of puffen. Voorbeelden zijn hardlopen, wielrennen en sporten zoals voetbal en hockey. 

MET-waarde.

Alle vormen van bewegen hebben een waarde gekregen waarmee je kunt berekenen of een inspanning wel of niet meetelt voor je dagelijkse hoeveelheid beweging. Hoe zwaarder de activiteit, hoe hoger de zogenoemde MET-waarde. De lijst van activiteiten en hun MET-waarden vind je in onze  encyclopedie.
Een MET-waarde van 3,0 tot en met 5,9 MET is een matig intensieve activiteit. Zwaar intensieve activiteiten hebben een MET-waarde van 6 of hoger.  

Wat zijn spierversterkende, botversterkende en balansoefeningen?

Spierversterkende oefeningen zijn de activiteiten die kracht, uithoudingsvermogen en omvang van de skeletspieren verbeteren. Voorbeelden zijn krachttrainoefeningen en duuractiviteiten als fietsen. Botversterkende oefeningen bestaan uit krachttraining en activiteiten waarbij het lichaam met het eigen gewicht wordt belast, zoals springen, traplopen, wandelen, hardlopen en dansen.Balansoefeningen zijn gericht op het verbeteren van de balans terwijl je staat of beweegt. Denk hierbij aan op een been staan, een voorwerp van de grond rapen of yogaoefeningen.

Ben jij te zwaar?

Wil je afvallen? Dan is het advies elke dag minstens 60 minuten te bewegen. Hoe intensiever je beweegt, hoe meer energie je verbrandt.

alles over sport en voeding boek

Meer weten?

Het boek Alles over sport en voeding geeft beginnende, ervaren en fanatieke sporters antwoord op prangende vragen over sport en voeding. Wat kun je het beste eten als je aan krachtsport, conditiesport of teamsport doet? Wat is het beste moment om te eten als je een training of wedstrijd hebt? En wat doe je tegen specifieke problemen, zoals ‘hongerklop’?

Elke 2 weken de laatste updates
Meld je aan en ontvang

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.