Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Met Oosterse kruiden
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Mensen die willen afvallen, kiezen vaak voor een conditiesport. Populaire conditiesporten zijn hardlopen, fietsen, (rol)schaatsen, skeeleren, spinninglessen of trainen op cardio-apparaten.

Het is belangrijk om te weten dat het aanpassen van je voedingspatroon de eerste en belangrijkste stap is bij afvallen. Aanpassen betekent: gezonder eten volgens de Schijf van Vijf, kleinere porties en minder calorieën per dag.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat sporten geen verschil maakt. Als je kilo’s kwijt wilt raken, helpen conditiesporten daar zeker bij. 

Het is alleen geen op zichzelf staande manier om af te vallen. Als je hetzelfde blijft eten en daarnaast gaat sporten, zul je op de weegschaal niet snel resultaat zien.

3 redenen waarom conditiesport wel helpt bij afvallen

  1. De combinatie van conditiesport, krachtsport en minder eten betekent verlies van vetmassa. Ga je alleen drastisch minder eten om af te vallen, dan verlies je ook spiermassa.
  2. Sporten zorgt voor positieve afleiding. Beter een avondje sporten, dan een avondje op de bank. Zeker als je daarbij gaat snoepen of snacken.
  3. Sporten versterkt de motivatie om gezonder te leven en dus gezondere keuzes te maken. Ook je eetpatroon is hierbij gebaat.

Effectief calorieën verbranden

Na 2 uur hardlopen heb je veel meer calorieën verbrand dan na 2 uur wandelen. Toch wijst onderzoek uit dat het regelmatig uitvoeren van langer durende activiteiten, zoals wandelen en fietsen, in praktijk effectiever zijn. Dat komt omdat je rustig wandelen en fietsen veel langer vol kunt houden dan hardlopen of sprinten. 

Conditie rustig opbouwen

Natuurlijk kun je aan die conditie werken, maar het is belangrijk dat je rustig begint. Je zult al snel merken dat je steeds zwaarder kunt trainen en het ook langer volhoudt. Zo verbrand je ook meer calorieën. 

Kortom: heb geduld en neem de tijd om jouw persoonlijke balans te vinden. Ga niet gelijk voor de eindsprint. Rustig opbouwen betekent: het midden vinden tussen jezelf uitdagen en zo lang mogelijk volhouden. Die balans is voor iedereen anders. Bouw je conditie geleidelijk op en je zult zien dat je conditie snel toeneemt. Veel sneller dan je denkt.

Hoe snel gaat het?

Na 1 of 2 maanden sporten, ben je niet ineens een stuk slanker. Je voelt je waarschijnlijk wel al een stuk fitter en je merkt dat oefeningen die eerst heel zwaar voelden, nu ineens een stuk makkelijker gaan. Je kan bijvoorbeeld al lekker doorlopen of fietsen. Dit betekent dat je spieren gewend raken aan de inspanning en veel efficiënter energie verbranden.

Resultaat meten

Ben je bang dat het toch vetmassa is? Meet dan je middelomtrek. Een andere goede maatstaf is je kleding: als het goed is, gaat je broek losser zitten. 

Meters en weegschalen die je vetpercentage meten, zijn niet heel betrouwbaar. Een meter die je in je handen houdt, zegt alleen iets over het vetpercentage van je bovenlichaam. Sta je op een weegschaal, dan wordt alleen het vetpercentage van je onderlichaam gemeten. Dit geeft natuurlijk een vertekend beeld.

Zwaarder worden in het begin

Als je gaat sporten is de kans groot dat je in het begin zwaarder wordt. Veel mensen laten zich hierdoor ontmoedigen, terwijl het juist laat zien dat je resultaat boekt. Je bouwt namelijk meer spiermassa op en dit weegt meer dan vet. Als je bent gaan sporten en niet meer bent gaan eten, kan je ervan uitgaan dat spiermassa die extra kilo's veroorzaakt. En dat is 'gezond gewicht'. 

Meer spieren, meer verbranden?

Met meer spiermassa verbrand je iets meer calorieën. Niet alleen tijdens het sporten, maar ook in de rustperiodes tussen de sportmomenten in. De vetverbranding gaat namelijk nog door in de spieren, omdat spierherstel energie kost.

Toch lijkt het erop dat mensen die regelmatig aan conditietraining doen, nog meer calorieën verbranden en dus sneller afvallen. Mensen die aan krachtsport doen, winnen aan spiermassa en zullen dus niet afvallen. Ze krijgen een gezondere lichaamssamenstelling bij hetzelfde, of misschien zelfs een hoger gewicht. Ze verliezen namelijk vetmassa en kweken meer spiermassa.

Buikvet verbranden?

Helaas bestaat er geen slimme truc om plaatselijk vet te verbranden. Er is geen training die specifiek je buikvet te lijf gaat. Als je afvalt, gaat dit geleidelijk over je hele lichaam.

Als het vet rond je middel verdwijnt, kun je wel gaan trainen om je buikspieren zichtbaarder te maken. En nog een enorme opbrengst: hoe minder buikvet, hoe kleiner het risico op ernstige chronische ziekten.

Blijf jezelf uitdagen

Zodra je merkt dat je iets makkelijk aankunt, doe er dan een schepje bovenop. Na enkele maanden zul je merken dat je gewicht gaat verliezen en er in de spiegel anders uit gaat zien. Je omgeving zal dit ook opmerken en vaak motiveert dat nog eens extra om door te gaan.

Elke dag een fruitsmoothie

Krijg je daar al je vitamines mee binnen?

Als je elke dag een smoothie van vers fruit eet, krijg je dan al je benodigde vitamines binnen? Of kun je toch beter heel fruit eten? Uitleg bij de Waarheid op Tafel.