Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Lekker mals gestoofd
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Laat je niet verleiden

Tegenwoordig is eten volop verkrijgbaar en op alle uren van de dag. Als je moe en hongerig bent, kun je al dat lekkers een stuk slechter weerstaan. Daar moeten we allemaal mee leren omgaan, met die verlokkingen en valkuilen.

Ga verleidingen uit de weg

Zorg dat je niet oog in oog komt met snacks. Ga niet de supermarkt in als je vrienden wat te eten gaan kopen en jij geen honger hebt. Kies een andere route van school naar huis zodat je niet langs die fastfoodketen komt en loop niet die schoolgang in waar de snoepautomaat staat als je er niks te zoeken hebt.

Maak verleidingen kleiner

Als je een hele verpakking chips naast je hebt liggen, eet je er geheid meer van dan je van plan was. Pak daarom alleen wat je echt op wilt eten en doe dat in een schaaltje. De rest stop je weer terug in de kast.

Zoek afleiding

Je hebt zo’n zin om iets te eten, maar pas over een uur is het avondeten klaar. Ga dan actief iets anders doen, zodat je er niet meer aan denkt. Bel of app iemand, doe een spelletje of klusje. Vaak is de zin om te snoepen dan wel weer gezakt.

Zeg nee

Het kost wat wilskracht, maar zeg gewoon nee tegen jezelf (en anderen) op het moment dat je eten krijgt aangeboden of binnen handbereik staat. Nadeel is dat wilskracht ook ‘op’ raakt, dus dit gaat meestal maar een tijdje goed. Als je moe bent, dan is dit lastig.

Stel regels op

Wat is een moment waarop je vaak te veel snoept? Maak een regel die je op dat moment kan toepassen. Zorg dat er een actie in zit, dus niet: ik ga minder snoepen, maar ‘als ik bij het computeren zin heb in chocolade, dan eet ik fruit’.

Een handig hulpmiddel hierbij is de ‘Mijn Doel’-tool. Deze tool helpt je om te gaan met verleidingen. Interesse? Volg deze 3 stappen: 

  1. Ga naar Mijn Voedingscentrum en activeer de tool. Vul online het eetdagboek in. Eet je snoep of snacks, dan krijg je vragen over de situatie waarin je deze at.  
  2. Maak na een week je doel met de gegevens uit de tool.
  3. Voer je doel uit. Na een week kijkt Mijn Doel hoe het gaat. Als het nodig is, krijg je handige tips.

Stilstaan bij doelen

Als je weer eens zin hebt in iets lekkers, geef jezelf dan even 2 minuten om na te denken over je doel. Waarom wilde je ook weer minder snoepen? Hoe voel je je als je toch iets lekkers eet? En wat zijn de gevolgen als je telkens te veel blijft snoepen?

Doe maar lekker groente

Je baby leert proeven! Tussen de 4 en 6 maanden is je baby toe aan zijn eerste hapje. Door veel verschillende soorten groente te proeven, went hij sneller aan de smaak. Wat kun je geven, hoeveel en hoe vaak?