Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Fris door citroenrasp
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
Helemaal zin om gezonder te gaan eten? Super! Een goede motivatie is onmisbaar voor een goede start. Nu nog een slimme aanpak die jij goed volhoudt. 4 verschillende manieren om met kleine stappen gezonder te gaan eten.
De Schijf van Vijf geeft het ideale menu weer. Het maakt eigenlijk niet uit waar je begint, elke kleine verbetering telt mee. Welke aanpak kies jij? 

Gewoon ergens beginnen

Elke dag 3 koppen thee, een extra stuk fruit of een vaste visdag. Begin vandaag met een verandering waarvan je denkt dat je hem op de lange termijn vol kan houden. Helemaal gewend? Neem dan een nieuwe stap. Geen idee waar je moet beginnen? Doe Mijn Eet-update

Minder producten die niet in de Schijf van Vijf staan

Als je volgens de Schijf van Vijf eet, blijf je in balans. De producten die niet in de Schijf van Vijf staan kunnen er wel bij, zolang je er niet te veel van eet en niet te vaak. Hoe doe je dat? Tips en handvatten.

Misschien kun je de producten buiten de Schijf van Vijf omruilen voor een gezonder alternatief? Kies een ruil die geen moeite kost en die je lang vol kan houden. Ruil bijvoorbeeld je dagelijkse witte boterhammen in voor een volkoren variant of je dagelijkse koek voor een stuk fruit. De Schijf van Vijf biedt volop gezonde ruilingen die bij jouw smaak en leefstijl passen. Bekijk hier alternatieven.

Herken verleidingen en valkuilen

Word je wel eens verleid om koeken te kopen door de geuren bij de bakker, kan je geen gebak weigeren op een feestje, omdat dat onaardig zou zijn, of word je bij de bioscoop getriggerd 2 keer zoveel popcorn te kopen omdat het maar een euro extra kost? Ongezonde verleidingen zijn overal om ons heen en beïnvloeden de keuzes die we maken. Leer verleidingen herkennen en maak een goed voornemen

Grip op je eten

Je weet vast nog wel wat je gisteren hebt gegeten. Maar hoeveel zout en suiker zat er in de kant-en-klare pastasaus? Hoeveel gram groente zat er doorheen? En hoe gezond is dat pakje tussendoorkoekjes nou eigenlijk? Als je weet wat je eet, wordt gezond kiezen makkelijk. Lees het etiket, hou een eetdagboek bij of kook zonder pakjes. Ontdek wat je echt eet.