Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Gemaakt met lasagnebladen
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Vegetarisch, veganistisch en flexitarisch eten

Steeds meer Nederlanders eten minder of geen vlees. Vegetariërs eten geen vlees. Veganisten nemen helemaal geen dierlijke producten. En flexitariërs eten op sommige dagen geen vlees.  

Je kunt prima eten met minder of zonder vlees, als andere producten neemt met voldoende eiwit, ijzer, vitamine B1 en vitamine B12. 

Vitamine B12 komt alleen voor in dierlijke producten. Veganisten doen er daarom goed aan vitamine B12-tabletten te slikken.

Omschrijving

Steeds meer Nederlanders zeggen minder of geen vlees te eten, vanwege hun gezondheid, dierenwelzijn of het milieu.

Vegetariërs

Iemand die geen vlees eet, maar wel ei en zuivel, heeft een vegetarisch eetpatroon. Dit heet officieel lacto-ovo-vegetarisch. Sommige mensen die geen vlees eten, eten wel vis (pescotariërs). Naar schatting is ongeveer 5% van de bevolking vegetarisch.

Veganisten

Veganisten eten helemaal geen dierlijke producten, dus ook geen melk of eieren. Zij gebruiken verder geen materialen afkomstig van dieren, zoals leer.

Flexitariërs

Mensen die op sommige dagen vlees laten staan, noemen we flexitariërs. Bijna 90% van de Nederlanders eet regelmatig tenminste één dag in de week geen vlees. 55% eet 3 dagen of meer geen vlees bij de warme maaltijd. 

Gezondheidseffecten

Minder vlees en zuivel eten en méér volkoren graanproducten, peulvruchten, groenten, fruit en plantaardige vleesvervangers zorgt net als een helemaal vegetarisch eetpatroon voor een lager risico op hart- en vaatziekten.

Voedingsadvies

Vlees bevat belangrijke voedingsstoffen. Deze kun je ook uit andere producten halen. Het gaat om: 
Eiwitten voor de bouw van lichaamscellen. 
IJzer voor het transport van zuurstof door je bloed. 
Vitamine B1 voor de verbranding van koolhydraten en een goede werking van het hart en zenuwstelsel. 
Vitamine B12 voor de aanmaak van rode bloedlichamen en een goede werking van het zenuwstelsel. 

Eten zonder vlees

Vegetariërs krijgen het advies ei, peulvruchten, sojaproducten, noten en pitten te eten. Daarnaast is het goed om groente, brood en andere graanproducten en zuivel te nemen, om tekorten aan eiwit, ijzer, vitamine B1 en vitamine B12 te voorkomen. Lees meer bij ‘hoe eet minder vlees of vegetarisch’.

Vitamine B12

Vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten. Vegetariërs die weinig zuivel nemen en veganisten krijgen daarom het advies vitamine B12-tabletten te slikken. 

Duurzaamheidsaspecten

Het is positief als mensen minder vlees eten en vaker vlees vervangen met andere producten. Dierlijke producten belasten het milieu namelijk sterker dan plantaardige. Dat geldt het sterkst voor vlees. De Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO) voorspelt tot aan 2050 een stijging van 70% in de vraag naar vlees. En dat terwijl de grenzen van de aarde al zijn overschreden als het gaat om bijvoorbeeld klimaatverandering. 

De milieubelasting van dierlijke versus plantaardige producten

De milieubelasting van dierlijke producten in vergelijking met plantaardige is:

  • 2 tot 60 keer meer broeikasgas-uitstoot
  • 3 tot 10 keer meer voor landgebruik en energiegebruik.
  • 30 tot 40 keer meer voor zoetwatergebruik. 

Ook is er meer vervuiling in de vorm van bestrijdingsmiddelen, zware metalen en antibiotica. 

Lees meer over duurzamer eten, milieu en klimaat, natuurbehoud en dierenwelzijn

Voedselafdruk

Kijk welke impact geen of minder vlees eten heeft op jouw Voedselafdruk

Tip

Een dagje geen vlees of vis?

Laat je inspireren door het kookboek 'Verrassend anders, vandaag geen vlees'. Met 48 heerlijke recepten voor de zomer, herfst, winter en lente. Inclusief groente- en fruitkalender!

Bestel direct!